Menu

just logo uj     nahrinlogo   infoblokk kedv final felso ESZA                                                          

A+ A A-

Művészetek Völgye 2016 07 21

mv 20160721

Itt a nyár, a szünidő és mindenki találhat magának országszerte színvonalas kulturális programot. Olyan program lehetőségre hívom fel a figyelmeteket, ahol a legmagasabb és legszélsőségesebb igényeket is kielégítik, és a család apraja-nagyja megtalálja a számára legmegfelelőbbet.

mv 20160721 1A Művészetek Völgye Fesztivál egyedülálló kulturális rendezvénysorozat, melyet idén 26. alkalommal rendeznek meg. A fesztivál ötlete Márta István zeneszerzőtől származik, aki a rendezvény fesztiváligazgatója lett.

A Művészetek Völgye fesztivál minden évben július végén, augusztus elején több mint egy héten át tart. A rendezvények között színházi előadások, komoly-, nép- és világzenei koncertek, irodalmi estek és délutánok, kiállítások és mesterségek bemutatása szerepelnek

A tavalyi program több mint kétszázezer látogatót vonzott, teltházas koncertek, hangversenyek, színházi előadások, beszélgetések kísérték végig a fesztivál tíz napját.

Az elkövetkező években a szervezők szeretnék tovább erősíteni a fesztivál trendformáló szerepét, különleges műfaji és alkotói találkozásokkal, újabb és újabb kísérletekkel hozzáférhetővé tenni a klasszikus és kortárs művészeti ágazatokat.

A szervezők idén kiemelt figyelmet fordítanak a fiatalokat vonzó programokra. A családoknak rengeteg gyerekprogrammal készülnek, és a könnyűzenei nagykoncertek mellett a fókuszt a színházi-, népzenei-, komolyzenei-, irodalmi események bővítik a kínálatot.

Az idén három Balaton-felvidéki település, Kapolcs, Taliándörögd, és Vigántpetend utcáin több mint ezer kulturális programot tartanak, a szervezők azt ígérik: ügyesen oszlatják el a programokat és a tömeget.

A Művészetek Völgye mindig közvetlen, felszabadult légkörű, a magyar kulturális, zenei, színházi, irodalmi élet színe-javát felsorakoztató programsorozat volt, és ez idén sem lesz másként. A "Völgy" főszereplője a színház, amit jól illusztrál a Nemzeti Szín-Tér nevű új helyszín, amely a Nemzeti Színházzal készül helyi színészekkel és rendezőkkel együttműködésben. Kitelepül a Színművészeti Egyetem is, a másik újdonság pedig az, hogy a Concerto Budapest is csatlakozik a Művészetek Völgyéhez, visszahozva a szimfonikus nagyzenekari koncertet a programba. A legnagyobb érdeklődésre számító könnyűzenei helyszín a Panoráma Színpad lesz, ahol végigvonul könnyűzenei élet teljes zenekari felhozatala, többek között Kiscsillag, a Hiperkarma, a Budapest Bár és Lajkó Félix.

A filmes helyszínen a Színház-és Filmművészeti Egyetem filmjei tekinthető meg.

Mellette a Budapest Documentary Festival nemzetközi sikereket elért dokumentumfilmjei is láthatók lesznek. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem most egy falumalomkerék installációval kedveskedik a látogatóknak, kortárs installációról van szó, a hallgatók újra "feltalálták" a malmot . A Magyar Kézműves Szövetség nagyszabású kiállítást rendez, work shop- és bemutatótér is lesz a kávéházi helyszínen.

Remélem sikerült kedvet csinálnom!
szeretettel,
Berecz Ildikó

Pilisszentiván, 2016. Szent Jakab hava 21.


 

mv 20160721 2

Rendezvény : 2016. július 22., péntektől - 2016. július 31., vasárnapig tart
WEB: www.muveszetekvolgye.hu, Tel: (87) 437-458, (20) 497-2512
programok: https://www.muveszetekvolgye.hu/hu/program_kereso

HÓNAPOK NEVEI - JÚLIUS

hn julius

„Júliusba arass, majd úgy lesz kenyered,
A dologtól tehát ne kéméld tenyered,
Mert a heveréssel kenyered nem nyered,
Szélben koplalsz, ha a nyarat elhevered”
(1797.évi Kalendárium)

Július az év hetedik hónapja a Gergely-naptárban, és 31 napos. Egészen a 18. századig a nagyon hasonló női keresztnévből, a Júliából származtatták, pedig elnevezésének eredete után ismét a rómaiaknál kell keresnünk.

Ennek a hónapnak a római naptárban eredetileg a fantáziátlan Quintilis, ötödik nevet adtál, mivel az egykori márciusi évkezdéstől számítva az ötödik hónap volt. Amikor Julius Caesar (Kre 45-ben) végrehajtotta a naptárreformot, Marcus Antonius javaslatára nevezték el júliusnak, Cézárról, aki e hónap 12. napján született.

hn julius1A hónapot félmeztelen, nagy kalapú paraszt testesítette meg, amint épp sarlóját köszörüli, arat vele vagy kévét hord, netán a csűrben búzáját csépeli. Elvontabb allegóriája sárga ruhás, repülő ifjú, fején kalászkoszorúval. Jobbjában az Oroszlán jele, baljában kosár fügével, dinnyével és más gyümölcsökkel. Az oroszlánbőrös, buzogányos napisten, Héraklész/Hercules szintén a július megtestesítője volt.

Érdekességek: E hónapban már a nappalok fogynak

Gyógynövényei: papsajt, ziliz, árnika, hárs, ezerjófű, orbáncfű, szappanfű, kakukkfű, macskagyökér.

A horoszkóp csillagjegyei közül az alábbiak esnek a július hónapba:
   Rák (június 21-július 22.) és
   Oroszlán (július 23-augusztus 22.).

Július folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül az Ikrek csillagképből a Rák csillagképbe lép.

Elnevezései:
A nyelvújítók szerint a július: kalászonos.
Az Arvisurák szerint Tehéntor hava.
A népi kalendárium Szent Jakab havának,
Székelynaptár Nyárhónak, Aratás havának, de főként Áldás havának nevezi.
A Nap elhagyván a „nedves” Rák jegyét (23/24-én) a „száraz” Oroszlánba lépett így a júliust nevezték Oroszlán havának is.
Közhasználatú magyar neve az Oroszlán hónap első dekádjának apostolszentje után Szent Jakab hava volt.

Júliusi népi megfigyeléseink összefoglalása: ha július nem főz, szeptembernek nem lesz mit ennie

hn julius2Sarlós Boldogasszony ünnepén (2.):Ha esik, Lőrinc-napig tart , vagyis további negyven napig várható csapadékos idő.

Margit (13.):A zivatarjával ijesztget, ha dörög, villámlik, így lesz a következő közel másfél hónapban is. Aratási névünnepüket az időjárás előrejelző néphiedelem szintén negyvenes napnak tartotta. Sokfelé Mérges Margitnak nevezték, és volt, ahol Pisis Margitnak csúfolták, mert többnyire esőt, zivatart hozott, ami ha bekövetkezett a későbbiekben is megzavarhatta az aratást. A megfigyelést tudományos tapasztalatok is valószínűsítik, hiszen a Medárdi monszun utóhatása sokszor könnyen birokra kelhetett a perzselő forrósággal.

Henrik (15.) Henrik napján emlékeztek a vallásosabb hívek a tizenkét apostolra. Apostolok oszlása, - mondogatták olyankor, ha mennydörgéses vihar támadt, annak reményében, hogy az égiháború hamarosan szétoszlik, és a kaszások folytathatják az aratást. Egyébként a háziasszonyok próbaképpen, ezen a napon sütötték az új lisztből az első kenyeret.

Illés napja (20.) is zivataros szokott lenni, s az esője „kiluggatja a diót, meg a mogyorót”, akárcsak

Magdolnáé (22.) szép az idő, jót tesz, ha rossz, úgy ártalmas.

Jakab napja (25.): Esője is kevesbíti a diót és a mogyorót, de ő egész télre is jövendöl: ha ezen a napon sok a felhő, sok lesz a hó, ha nagyon süt a nap, akkor télen nagy hideg várható. Ha meg süt is, esik is, akkor enyhébb lesz a tél.

ha Anna (július 26.) napján a hangyák bolyokat készítenek, úgy csapadékos tél lesz

Ernő napi (július 31.) eső langyos telet hoz

A megfigyeléseket az alábbi népi mondókában foglalták össze a júliusról

hn julius3Esős Illés rossz,
mert áldást nem hoz.
Jakab napja vihart szül,
Magdolna sárban csücsül.
Anna asszony reggele
már hűvös, ne játssz vele.
Mihelyt a pók széttépi hálóját,
Jön a felhő, s rögtön tartós esőt ád.

Jeles napok júliusban:

01. Semmelweis Ignác születés napja - Magyar Egészségügy napja - Köztisztviselők napja- Építészet Világ Napja
02. Sarlós Boldogasszony http://www.eletfaprogram.hu/index.php/kultura/1886-jeles-napok-julius-2-sarlos-boldogasszony-napja
Móricz Zsigmond születés napja
18. Árpád-házi Szent Hedvig
22. Szent Mária-Magdolna
24. Árpád-házi Szent Kinga
25. Szent Jakab - Szent Kristóf
26. Szent Anna

Aratási szokások és hiedelmek

A kenyérgabona betakarításának sikerét számos hiedelemmel és szokással igyekeztek biztosítani ezért a nagy munkát fohászkodással, imádsággal, kalapemeléssel kezdték - Sarlós Boldogasszony napján. A napkelte előtti hálaadáskor, a templom falához támasztott kaszákat megszentelték, ezzel magát az aratás is.

Adatok vannak arra vonatkozóan, hogy milyen jelentőséget tulajdonítottak az első és utolsó kévének. Hajnalban, a család matriarchája által vágta le az első három kévét. Ebből a baromfinak adtak egészség- és termékenységvarázsló céllal. Betegségelhárító szerepe is volt.

Az aratókat elsőként meglátogató gazdát megkötözték, és csak akkor engedték szabadon, ha borral vagy pénzzel kiváltotta magát.

A legtöbb hagyomány azonban az aratás végéhez kapcsolódik. Egy kis darabon talpon hagyták a gabonát, hogy jövőre is biztosítva legyen a jó termés.

hn julius4Az utolsó kévéből készült az aratókoszorú. Általában a földesúrnak készítették, de az utolsó kalászokból egy kis csomót mindenki hazavitt. Az aratókoszorú különféle formájú és nagyságú lehetett: korona, csigaszerű, koszorú alakú. Az aratókoszorút a mestergerendára akasztották, és vetéskor a koszorúból kimorzsolt szemeket a vetőmag közé keverték. A magának arató család nem rendezett ünnepséget, aratóbálokat elsősorban az uradalmakban tartottak.

Pilisszentiván, 2016. Szent Jakab hava 08.

Szeretettel
Berecz Ildikó
Az Életfa Program Honismereti-
és Kultúra szirmának vezetője


forrás:
Bérczi Sz. (2008): Magyarországi szent királylányok emlékezete. TKTE. Budapest (ISBN 978-963-87437-2-5)
Dümmerth D. (1977): Az Árpádok nyomában, Panoráma, Budapest
Jankovics Marcell: Jelkép-kalendárium
Supka Géza: Kalandozás a kalendáriumban és más érdekességek
Tőkés István: Hétköznapok – ünnepnapok
Török J. (1991): A magyar föld szentjei, Tulipán Könyvkiadó Kft, Budapest

Július egy asztrozófus szemével

jeasz

A Rák a nyári napfordulóval indul, elérkezünk egy új „korszakba”.

Szent Iván, majd Szent Jakab haván ível át a Nap útja.

Ragyogó, fényes most minden, véget ér a virágzás, ez már az érlelés ideje. Terített asztallá vált a határ, s lassan kezdődhet az aratás.

A fordulat éjjelén (24.-én) tüzeket gyújtottak, s azt átugorva segítették a Napot, s tették tisztává, s termékennyé önmagukat.

26-án, János és Pál napján, a nagy nyári záporok idején csak szentelt gyertyával gyújtottak világot.

27-én emlékeztek a szent, táltos királyra, „Attila karizmájának örökösére”, Lászlóra.

Péter-Pálkor, vagyis 29-én tilos volt a halászat, de ekkor avatták fel a mestereket, legényeket, s szabadították fel az inasokat.

Július 2. Sarlós Boldogasszony ünnepe. Ő oltalmazza a várandós anyákat, védi a szegényeket, s a fogságban levőket, de a holtakat is. E napon kezdődik az aratás, ünnepléssel, maga a munka csak másnap. A napkelte előtti hálaadáskor, a templom falához támasztott kaszák megszentelődtek, s velük az aratás is. Hajnalban, a család „asszony-öregje” által vágott három ( a termékenység és a folyamatosság száma!) marok búzával indult az aratás. A fény gyermeke születik meg a búzában és válik táplálékká a kenyérben!

A Rák minőségében megjelenik a csillagkép messzi, távoli üzenete, a szeretet szent hármasságának a feladata és lehetősége.

A megnyílás,- táplálás,- elengedés aktusa, fontos lesz, hogy minek nyílunk meg és mi az, ami elől elzárkózunk. A megnyílást követően megfogan-e bennünk a „mag” és táplálom a sarjadó életet, s majd önálló útjára indítom.

Testi vonatkozásban a mellek, a gyomor, az anyaméh és a vízháztartás kapcsolódhat a Rák jelhez.

A Rák hátterét alkotó fényesség megjelenítői az Ikrek-, és az Egyszarvú csillagkép. Java részt „fedik” egymást. A Tejút/Istenek útja minősége erősen érezhető ebben az állatövi szakaszban.

Ez a csodálatos nyári időszak nagyszerű lehetőséget nyújt számunkra, hogy a Nap a sugarával, érlelje azokat a tevékenységeinket, amit az Életfa Programban, felvállaltunk, és gyümölcsözővé teszünk.

Kívánok magunknak, minél több aratást!

Mesterem, Paksi Zoltán „Égi utak csillagüzenetei” alapján

Rácz Mária Erzsébet
asztrozófus
A Napsugár csapat tagja

ÁRPÁD-HÁZI SZENT ERZSÉBET

ahsze

Árpád-házi Szent Erzsébet nyolcszáz esztendő óta a legtiszteltebb magyar nagyasszony, az önfeláldozó keresztény-, és a szeretet mintaképe, akit az egész világon ismernek és tisztelnek.
Élete tükre az akkori kornak, másfelől teljes elfordulás a korának általános, konvencionális életétől, teljes odafordulás Krisztushoz, melyhez a szegényekről, betegekről és árvákról, magányosokról való gondoskodást választotta útjául. Az öntudat és feltétel nélküli alárendeltség példája.

Életének kronológiája:

1207. július 7-én született,  Sárospatakon, II. András magyar király és merániai Gertrudis lányaként. Nevét Keresztelő Szt. János édesanyja neve után kapta.
1221-ben lett IV. Lajos türingiai tartománygróf felesége. Négyéves korától él Wartburg várában.
1223 Erzsébet és férje Lajos Gothában  ispotályt1 alapít, mely a XIX. századig üzemelt.
1226-ban Erzsébet Wartburgban, majd
1227-ben férje keresztes hadjáratban elhunytával, özvegységre jutva, Marburgban is alapít
   ispotályt, lemond a világi javakról és néhány szolgáló segítségével betegeket ápol itt.
1231. november 17- én, 24 évesen - a maga által alapított- ispotályban hal meg.
   Halálhíre futótűzként terjedt és az emberek tömegesen járultak ravatalához.

   Kórházának    Szent Ferencről elnevezett kápolnájában helyezték örök nyugalomra.
1231. november 19-i temetése után csodás gyógyulásokat tapasztaltak sírjánál.
1232 Sógora, Konrád tartománygróf, kezdeményezésére ez év tavaszán életrajzával és
   tanuk   vallomásainak dokumentációival kérvényezik szentté avatását a Vatikánban.
1235 Pünkösd vasárnapján IX. Gergely pápa Perugiában kihirdeti a szentté avatásának bulláját.
1235 nyarán sírja fölött megkezdik az első gótikus kegytemplom építését, mely a kórházzal együtt
   a Német Lovagrend tulajdonába került.
1236 május 1-én csontjait ünnepélyesen az oltárra emelik, ezzel az aktussal zárul le a szentté
   avatása az egyház törvényei szerint2.
1249 telén IV. Ince pápa átszállíttatja testét a róla elnevezett templom szentélyébe,  földi
   maradványit egy arany ereklyetartó ládába a főoltáron helyezik el.

Türingiába történő érkezése után több, mint harminc évvel Hessen védőszentje lett, még a reformáció ideje alatt is az ország patrónájaként ábrázolják.

Közvetlenül halála után megjelennek az első csodákról szóló legendák3.

Három év alatt 129 csodás gyógyulásról került egyházi feljegyzés Marburg 60 -100 km-es körzetéből.

ahsze1

A betegekért, szegényekért vállalt fáradhatatlan munkájáért Erzsébet lett  a védőszentjük. Más szentekkel ellentétben, akikhez csak bizonyos betegségekben, helyzetekben, hivatásokban  fohászkodnak közben járásért, hozzá mindenki folyamodhat aki bajba jutott, szükséget szenved bármiben, mert  Benne  pártfogóra talál.
Ezért neveznek el róla a mai napig kórházakat, árvaházakat, templomokat, idősotthont, iskolát, ezzel ajánlva Erzsébet védelmébe azokat.
Szent Erzsébet elsősorban az igazi nőiesség: a személyes, a kiskörű szeretet hőse. Életének tanítása a róla fennmaradt rengeteg legendát és történelmi feljegyzést nézve, a kedves, szép, fiatal, szerelmes-, boldog- és eszményi hitves,  aki ép olyan ideális anya is. Ugyanakkor kirajzolódik  hitves és anya mellett a háziasszony is. Férjének halála után minden eszközzel védelmezte gyermekei örökségét. A lelkét még így sem csak a személyes szeretet tölti ki, női odaadását egyetemes szeretetté tudja tágítani. Elsősorban nagyszabású jótékonysággal, minden rászorulónak jut nála anyagi- erkölcsi segítség4.
Életének másik tanítása az, hogy intézményesen gyakorolja jóságát; gondoskodik róla, hogy okosan és maradandóan szolgálja a rászorulókat. Ugyanakkor nem marad meg csak a jótékonyságnál, szereti személyesen felkeresni a szegényeket és házukhoz vinni el adományait, hogy megbizonyosodjék, kinek, mit, hogyan kell adnia.

Magyarországi Szent Erzsébet azok közé a szentek közé tartozik, akiknek sugárzása nem csökken, fénye minden kor minden emberének világít.

"Tegyük boldoggá az embereket!" mondta, és élete végéig így is cselekedett.

Vidám szellemisége, bölcsességgel és tetterővel párosulva ma is jó példa, cselekvésre ösztönző minden korosztály számára, melyet napjainkban a rohamosan terjedő +1 akcióban (Suspended Coffee Magyarország) találhatunk meg. Nem véletlen, hogy jelenleg az Erzsébet utalvány rendszere is - bár kissé sántítva - az ő szellemiségére épül.

ahsze3

"Szent Erzsébet mindmáig világító példaképe mindazoknak, akik a szolgáló szeretet boldogító útján követik Krisztust. Elsősorban azonban példaképetek nektek, XX. századi magyar katolikusok, fiatalok, hitvestársak, Isten szeretetének mai hirdetői."

II. János Pál

ahsze2Nevét őrzi rengeteg intézményen kívül, többek között az  Erzsébetváros (Bp. VII. ker.) és az Erzsébet híd is, a Szent Erzsébet-virág5, és Márk Gergely által nemesített rózsa, mely az "Árpád-házi Szent Erzsébet emléke" nevet kapta.

Mai népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy dolgozatom írása közbenmegtaláltam Szent Erzsébet "saját" Facebook oldalát.

 http://it-it.facebook.com/pages/Santa-Elisabetta-dUngheria/115276488488595

"Magyarország virága Árpád-házi Szent Erzsébet
Az Isten- és emberszeretet példaképe, oltalmazd
Egyházunkat, Nemzetünket, és minden népet!
Légy pártfogója családjainknak!
Járj közben érettünk Istennél,hogy irgalmas szeretetben
Téged kövessünk!"
Ámen

Szeretettel
Berecz Ildikó
az Életfa Program
Honismereti és Kultúra szirmának vezetője


[1] 1200-as években az európai népek többsége vidéken földművelésből, állattenyésztésből élt, mely éppen csak a saját megélhetésüket biztosítja. aki megbetegszik a saját családjára van utalva . Orvosi ellátást csak a tehetősebbek engedhettek meg  maguknak. Csak a kolostorok és a patrónusok által fenntartott ispotályok szolgáltak valamiféle "kórházi" ellátással.
[2] Ünnepét 1670-ben vették föl a római naptárba temetésének napjára, november 19-ére. Az 1969-es naptárreform alkalmával ünnepét visszatették november 17-ére, halálának napjára, Magyarországon azonban maradt az eredeti napon.
[3] Gyóntatója Konrád jelenti a Vatikánnak, hogy a ravatalozása idején a test nem vált merevvé, és nem lett "szagos". A csontok "felemelésekor" Cesarius von Heisterbach szerzetes  - a Pápának írt jelentésében- arról számol be, hogy a bomlásnak nem induló test bódító rózsaillatot árasztott, néhány napra rá pedig csodatévő olaj folyt ki az ereklyetartóból.
[4] Legendája legtöbb adatot az irgalmassági cselekedeteiről nyújtja. A képek, melyeket alkotottak róla, a költemények, amelyek ünneplik, mind a jótékonyság angyalát dicsőítik benne. Közismert pl. a bélpoklos története, akit a férje ágyába fektetett, vagy a rózsacsoda, amikor Erzsébet kötényében a kenyér rózsává vált, költői  példája és történelmi jellemzője is annak a jótékonyságnak, mely egész életét betöltötte. 
[5] (Helianthemum grandiflorum) a szuharfélék (lat. Cistaceae) családjába tartozó kerti v. nagyvirágú napvirág . A latinságban szinonimái (gratia Dei, flos solis, helianthemum, panax chironium) alapján föltehető, hogy egyéb szakrális értelmezése is volt, valamint gyógynövényként használhatták panax jelző kiegyenlítőt jelent (a magasat csökkenti, az alacsonyt felemeli pl. panax ginseng) 

JÚNIUS EGY ASZTROZÓFUS SZEMÉVEL

Orion

Pünkösd havából Szent Iván havába lépünk, mikor a Nap az Ikrek kettősében jár. A szárba szökés ideje ez, kirajzanak a méhek, rózsák, pipacsok piroslanak, virágkelyheikkel a fény felé nyújtózkodva, s madarak énekétől, fecsegésétől lesz hangos a vidék. A párzás, egybeolvadás, kiválasztódás idejében járunk.

Május 25. Orbán, az utolsó fagyosszent. A szőlőhegyi könyörgő körmenetek napja ez, de ekkor tudjuk meg, hogy „amilyen az Orbán napja, olyan lesz az ősz”. A néphit szerint, húsvét után még negyven napig itt él, közöttünk Jézus, s majd áldozócsütörtökön tér vissza az Atyához. E napon szolgáltatnak misét a bő termésért és az esőért. Húsvét utáni nyolcadik vasárnap, a nyár bevonulásának ünnepe, Pünkösd. Betegségűző-, és időjósló napnak számított.

Június 8. Medárd napja szintén időjós nap, (ha ekkor esik, negyven napig esni fog!)de a len és a káposzta vetési idejét is jelöli.

Június 13. Szent Antal a szegények megsegítését szolgálta, de ekkor lehetett megtalálni az elveszett tárgyakat is. Vid napjáig befejezik növekedésüket a gazdasági növények, megkezdődik az érés ideje! A rákok, s a halak is kifejlődnek ekkorra.

Az Ikrek időszakában a lélek kiegészülésre vágyik, nem véletlenül mondják a májust a „szerelem” havának. A párkapcsolat mellett, az összes kapcsolat is hangsúlyossá válik az Ikrek minőségében, és az ehhez szükséges beszélgetések, eszme-csere fontossága is előtérbe kerül. A lélek ilyenkor kinyílik a fény felé, befogadóbbá és érdeklődőbbé válik. A napos órák számának növekedésével több idő jut az új információ átadására- befogadására.

Megjelenik a mozgás és az értelem eleme a levegő. Ismerni és tudni kell! A megszerzett ismereteket a gyakorlati életben mélyítjük el. A megfelelő kommunikációval tudjuk az információt átadni, erre ad nagyszerű lehetőséget az „Életfa program” virágának szirmaiban rejlő lehetőségek.

Testi szinten a váll, a karok, tüdő és az idegrendszer tarozik az Ikrek minőségéhez. A váll, vállalás. A vállra emelt, vállra vett Nap, mint a világosságemelése jelenik meg vallásként. Vallásával /hitvallás/ vállal fel valamit az ember, ami a cselekedeteiben mérhető le.

EridanusAz Ikrek jegye mögött a Bika, és az Orion csillagképei láthatok, a jel közepétől indul az Eridanus1 csillagkép. A biztos tudás lehetőségét kívánja e jelben a lélek megélni. Az Orioni szellemiség, már az önmagamon való felülkerekedés igényében jelenik meg, melyből a magas fejlődés útja indulhat el. (Eridanus)

Ehhez kívánok mindenkinek napfényes napokat!

Paksi Zoltán Égi utak csillagüzenetei könyve alapján sok szeretettel:
Rácz Mária Erzsébet,
asztrozófus a Napsugár csapat tagja
Szentendre, 2016. Szent Iván hava


[1] Ez a csillagkép azt a legendás folyót jeleníti meg, amelybe Phaethón zuhant, mikor nem bírt apjának, a napisten Héliosznak a szekerével. Valószínűnek tartották, hogy valóban létező folyamhoz kapcsolódik a monda. Az ókori görögök Pónak nevezték, mások szerint a csillagkép neveként a Nílus, az Eufrátesz, de akár a Duna is szóba jöhet. A folyó leírásai olyan környezetet adnak meg, melyek alapján továbbra is csak találgatni lehet.