A Miskolci Központi klub környékének nevezetességeiről akartam írni, ezért elsőként az utca elnevezésének néztem utána. Már önmagában ez megér egy cikket, mert a Papszer szó magyarázatára több változatot is találtam. Ezért a klub környékének leírását több részletben olvashatjátok.
Kiszelektálva azokat, melyek még mindig a finn-ugor szófacsarásban tévelyegnek, fogadjátok szeretettel a különféle magyarázatokat. Mindenki válassza a neki tetszőt!
15.000 éves szkíta szógyökünk a "szer" és a Kárpát-medencében velünk együtt békés egymás mellett élésben élő szláv népek vették át egy mindig is magyarul beszélő ősnépességtől.
A magyar nyelv alapvetően magyarázó nyelv, ha a szavakat lebontjuk elemeire.
A szer megértése egyszerű: szerelem, vagyis a szer egy elem, ami a lélekből fakad, és képes összekötni két ember lelkét. A szeretet éltet, lelki táplálékot nyújt, a szó tehát egy lelki-, és nem pedig anyagi minőséget kifejező-, teremtő-, pozitív-, gyógyító erő.
Anonymus a Gesta Hungarorumban szó szerint leírja, hogy a mai Ópusztaszer területén a honfoglaló magyar vezérek gyűlést, un. Szert tartottak ezen a helyen, amelyen két vonatkozásban hoztak döntéseket. A korábban kialakult szokásjogokat törvényre emelték, valamint Árpád és vezérei meghatározták a törzsek területeit (szállás gyepüt). Több mint valószínű, hogy III. Béla jegyzője a "szer" szó "szerét ejteni valaminek" jelentése miatt tette meg a helyet e kiemelkedő jelentőségű esemény helyszínévé, tehát - mint művében több alkalommal - ebben az esetben is névmagyarázatról lehet szó.
Miskolcot és Diósgyőrt név szerint említi a Magyarok Cselekedetei 31. fejezetében
(1210 körül) Anonymus: „Ezután a vezér (Árpád) és főemberei elhagyták Szerencset (Encs melletti szer!), s átkeltek a Sajó folyón azon a helyen, ahol a Hernád vize beleömlik. A Héjő vize mellett ütöttek tábort, egészen a Tiszáig és Emődig, s egy hónapig maradtak ott. A vezér még ott Böngérnek, Bors apjának nagy földet adott a Tapolca vizétől a Sajó folyóig, amelyet most Miskolcnak hívnak, azonkívül odaadta neki azt a várat, melyet Győrnek mondanak. Ezt a várat Böngér fia, Bors a maga várával, Borsoddal egy vármegyévé tette.” A szövegben szereplő Böngér a Miskóc nemzetség őse volt.
Vasváry-Tóth Tibor Magyar őstörténeti etimológiai szótára szerint: a szer (számos magyar szó gyöke vagy része) az egyik legősibb magyar kifejezés. Így hívták az ország (természetesen a Kárpát-medence) közepét, Ópusztaszer. Itt kötöttek az ősmagyarok szerződést. Itt alapították meg, vagyis szervezték meg az országot, itt tartották az első magyar országgyűlést. A szó benne van a gyógyszer, szervez, szerel, szerepel, szertelen, vegyszer, kegyszer, kényszer, szerszám, szerencse, fűszer, középszer, fészer, papszer, szertelen, egyszer, kétszer és sok más szavunkban is. A szeretet szavunknak is ez az alapja, mint ahogyan mindennek a szeretet az alapja. Ez árulja el a magyar lélek igazi és legbensőségesebb arculatát. Ez a csodaszer."
A műveltség és hagyomány című könyvben van egy szemelvény a nagyvisnyói palóc porták kialakulásáról. A palócok a lélekösszekötő esküvőiket, gyógyító szereiket szerdán tartották!!
A szer a régi nyelvben jelentett utcát is, lehet, hogy a Papszer szóban is ezt jelentette, de az a jelentés már annyira elhomályosult, hogy az emberek szükségesnek látták hozzátenni, hogy egy utcáról van szó.
Ugyanakkor a szer jelentett mást is, például házsort, környéket, dűlőt, egy falu részét is, sőt az Őrségben egy teljes település (Szalafő) hét szerből áll.
Találtam olyan magyarázatot is, hogy eredetileg 15-20 házból álló települést hívtak így, de használták az utca valamelyik oldalának,vagy a falu valamelyik részének meghatározására is.
Más leírás szerint, a Papszer utca 1 sz. alatt 15. században már meglévő szabadon álló egyemeletes, épület neve volt eredetileg az hogy Papszer. Szerzetesek laktak benne, akik rendbe tartoztak, ami egy rendszer, és a rendtartásuk előírta hogy milyen szertarásokat végezzenek. Tény hogy a jelenlegi Papszer utca a református egyház területéhez tartozott, és ebben a házban (Papszer utca 1.), alapították 1560 körül az első református gimnáziumot, a jelenlegi Földes Ferenc gimnázium elődjét.
Szertelenül azt a tanulságot vontam le magamnak, hogy a SZER szavunk jóval több egyszerű gyöknél, ragnál. Szert kell tennünk e tudásra, mert a kulcs a nyelvünk, mely a múltunk zárját nyitja.
Pilisszentiván, 2016. Szent György hava
Szeretettel
Berecz Ildikó
Az Életfa Program
Honismereti- és Kultúra szirmának vezetője
A források szerint a római hadsereg magas rangú tisztje Kappadókiából1 származott, Diocletianus császár alatt hadiszolgálatba lépett. Kiváló kardforgató képességének és más tulajdonságainak is köszönhetően hamar magas pozícióba jutott. Ám amikor a császár a keresztényeket üldözni kezdte, lemondott hivataláról, és ellene fordult. Emiatt börtönbe vetették, és miután a legkegyetlenebb kínzásokkal sem bírták őt hitétől eltéríteni, 303-ban, más forrás szerint 305-ben kivégezték.
Az 5. században már úgy tisztelték Szent Györgyöt, mint a keresztény bátorság jelképét. Ő az a szent, melyet a katolikus- és az anglikán egyház mellett a mohamedán is elismer. Tiszteletére számtalan templomot építettek. A görög-katolikus egyház a „katonaszentek” közé sorolja, és „vasszentnek” nevezi, mivel oly sok kínt szenvedett el.
Szent György életéről sok legenda született. A legismertebb közülük, mely egy sárkánnyal vívott harcról szól, csupán a 11-12. században keletkezett, főleg a keresztes lovagok körében volt népszerű, egészen a 19. századig. Több lovagrendnek patrónusa, így a Károly Róbert által alapított Szent György-vitézek lovagrendjének is, melynek tagjai a lovagi erények védelmében és szellemében léptek fel.
Szent György Anglia legkedveltebb szentjévé vált: György volt Oroszlánszívű Richárd személyes védőszentje is, és III. Henrik idejében az 1222. évi oxfordi nemzeti zsinaton az angol királyság oltalmazójává nyilvánították. A szigetországnak több mint 160 templomát szentelték Györgynek, s ünnepét kötelezővé tették. III. Edwardtól2 ered az angol hadsereg csatakiáltása: „Szent Györggyel Angliáért!”, valamint ő alapította a Szent György- vagy térdszalag-rendet 1348-ban is. A szent lovag tisztelete V. Henrik3 idejében érte el a csúcspontját, amikor a canterburyi érsek rendelkezése szerint Szent György ünnepe ugyanazt a liturgiai rangot kapta, mint a karácsony. A reformáció ellenére az anglikán egyház is megőrizte György iránti szeretetét. E tényt szemlélve nem jelentéktelen dolog, hogy a 20. század elején XIV. Benedek pápa Szent Györgyöt újból Anglia védőszentjének nyilvánította.
A mohamedán kultúrkörben, „Szent Dserdsis” néven tisztelik (legfőképp Moszulban), azt tartják róla, hogy negyvenszer állta ki a tűzpróbát.
Sárkányölő Szent György évszázadokon át a lovagok, fegyverkovácsok, lovas katonák és a vándorlegények patrónusa volt. A jelenben a cserkészeké és a rendőröké. Szent Györgyöt általában lóval, piros kereszttel egy fehér zászlón, pajzzsal és lándzsával, a sárkányt ölve ábrázolják. A bajban segítő 14 szentek közé tartozik, átkok, nehéz helyzetek, lelki vívódások, háborús veszélyek és szerencsétlenségek esetén könyörögnek hozzá. Számos lovagi rend, ország, város, valamint a cserkészek, parasztok, lovak és háziállatok védőszentje. A művészek, pintérek, puskaművesek, lovaglók, nyergesek, katonák és fegyverkovácsok is mint segítőjüket tisztelik Szent Györgyöt.
A vértanú sárkány elleni küzdelme a pogányok és a boszorkányok legyőzését szimbolizálta, így nem meglepő, ha a pestisben, leprában és szifiliszben szenvedő keresztények is a katonák és földművelők védőszentjéhez fohászkodtak. A sárkányölő küzdelmét emellett több magyar családnév (a György, Györgye, Györke, Györkös, Gyurka, Gyurkó, Gyuris Györffy, Györe, Györkös, Gyuró, Gyurkó, Gyuris) , valamint több helyiség (Gyéres, Gyíres, Gyűre, Győr, Gyúró, Balatonszentgyörgy, Iszkaszentgyörgy, Jászalsószentgyörgy) elnevezése is őrzi.
Szent Györgyöt általában lóval, piros kereszttel egy fehér zászlón4, pajzzsal és lándzsával, a sárkányt ölve ábrázolják. Az egyik legtöbbet megjelenített szent, pénzeken, címereken, képzőművészeti alkotásokon.
A bajban segítő 14 szent közé tartozik. Átkok-, nehéz helyzetek-, lelki vívódások-, háborús veszélyek- és szerencsétlenségek esetén könyörögnek hozzá.
Számos lovagi rend, ország, város, valamint a cserkészek, parasztok, lovak és háziállatok védőszentje. A művészek, pintérek, puskaművesek, lovaglók, nyergesek, katonák és fegyverkovácsok is mint segítőjüket tisztelik Szent Györgyöt. A parasztok gazdag hagyományokkal rendelkeznek Szent György ünnepével kapcsolatban: Szent György-lovaglás és a lovak megáldása.
A parasztok gazdag hagyományokkal rendelkeznek Szent György ünnepével kapcsolatban: Szent György-lovaglás és a lovak megáldása. E napon a pásztorok kiseperték az istállókat; meghintették vízbe mártott babérágakkal, és a szalmatűz füstjével megfüstölték magukat s jószágukat. A tűzön a nyájat is áthajtották, maguk háromszor ugrottak át rajta, hogy a boszorkányok rontását elkerüljék. A pásztorok áldozatot is mutattak be, majd kezet mostak a reggeli harmatban.
A Kárpát-medence népeinél e napon történt az állatok első kihajtása, mely Szent Györgytől Szent Mihályig tartott. A terelés többnyire egy zöld ággal történt, a hit szerint ez az állatok gyarapodását szolgálja (pl. egy Zala megyei adat szerint: „Úgy zsendüljön a jószág, ahogyan a zöld ágon a levél”).
Pilisszentiván, Szent György hava 15.
Szeretettel:
Berecz Ildikó
Honismereti és Kultúra Team vezetője
[1] Törökország keleti része
[2] III. Edwárd angol király, a Plantagenet-házból (Windsor, 1312. november 13. – 1377. június 21.), II. Eduárd és Franciaországi Izabella fia. Az angol hagyomány az utolsó angol lovagkirálynak, nagy formátumú hadvezérnek tartja.
[3] V. Henrik angol király (Monmouth, Wales, 1387. augusztus 19. – Vincennes, 1422. augusztus 31.) IV. Henrik és Mary de Bohun fia.
[4] az ún. Szent György-kereszt, ami többek között Anglia vagy Barcelona zászlaján látható
Források:
http://www.mimicsoda.hu/cikk.php?id=615
http://www.katolikus.hu/szentek/0424.html
Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium, I–II