Menu

just logo uj     nahrinlogo   infoblokk kedv final felso ESZA                                                          

A+ A A-

JELES NAPOK: SZEPTEMBER 29. MIHÁLY NAPJA

bosegszaruA szeptember hónap neve  latinul hetediket jelent, mert a római, un. Julius naptárban is szerepelt. Akkor a március volt az év első hónapja, így a szeptember a hetedik lett a hónapok sorában.

Az egyensúly, a kiegyensúlyozottság jellemzi ezt a hónapot, ami nem véletlen, hiszen a Nap a Mérleg jegyébe lép (szeptember 23- október 22.), bár csak hét nap esik szeptemberre.

oszi termenyekAz őszi napéjegyenlőség (09. 23) is azt sugallja, hogy a tavasztól a kertekben (földeken) végzett munka megkapja jutalmát a bőséges termés képében. Ugyanakkor a hónap első napja hagyományosan az őszi búza és a rozs vetésének kezdete. A télire való eleséget, a gyümölcsöket, zöldségeket ilyenkor gyűjtjük be, rakjuk el, hogy télen is legyen mit tenni az asztalra. A költöző madaraink elindulnak a hosszú útra.

A kertből, földekről lassan a házba húzódunk, megkezdődik a „bent” ideje, bár napközben a meleg még megmutatja magát, de a hajnalban már hűvös az idő.

A magyar kalendáriumok Őszelő-, Földanya-, és Szent Mihály havaként egyaránt nevezik a szeptembert, de a Mérleg hava elnevezést is számon tartják.

Szent Mihály

Szent Mihály havában az ember „mérlegre lép”, és Isten előtt számot vet: mit tett jól, s mit fog másként tenni a jövő esztendőben. A régi ember hite szerint, aki a mérlegelésnél könnyűnek találtatik, annak halála után a föld kiveti testét, s az ég nem fogadja vissza lelkét.

Bebo Karoly Szent Mihaly szobor

Bebó Károly: Szent Mihály

1749. festett hársfa (Szent Mihály plébániatemplom, Mogyoród)

A katolikus hit szerint Szent Mihály (Mihály arkangyal, vagy Michael arkangyal) egyike a 7 főangyalnak,  a mennyei hadak nagy vezére, győztes harcosa, a túlvilágra költöző lelkek kísérője. Ő mérlegeli az emberek cselekedeteit az Utolsó Ítéletkor. Ezért jelképe a mérleg és a kard, mellyel legyőz minden gonoszt. Akaratereje hatalmas, mint ahogyan ő maga is, Isten iránti hűsége megingathatatlan.

A magyar néphagyományban is Szent Mihály van ott a haldoklók mellett, segít elhagyni a földi világot, átkíséri a lelkeket a túlvilágra. Ezért Szent Mihály lova a halottszállító saroglya elnevezése, a Göncölszekeret nevezték Szent Mihály szekerének, és a Tejút középkori neve pedig Szent Mihály útja volt.

Mihály napi szokások

Mihály napjától várták az időjárás hűvösebbre, ősziesre fordulását: "Szent Mihály öltöztet, Szent György vetkőztet."-"Szent Mihály lova deres, behozza a telet!"-"Ha Mihály itt találja a fecskéket, akkor hosszú-szép őszre számíthattunk."-"Szent Mihálykor keleti szél, nagyon kemény telet ígér, ha dörög az ég szép leend az ősz, de nagy tél következik."

Az állatok viselkedéséből is a téli időjárásra következtettek, ha a juhok, disznók szorosan egymás mellé feküdtek, hosszú kemény télre számítottak. A halászó vidékeken úgy tartották, hogy a halak ekkor a víz mélyére (az iszapba) húzódnak.

"Aki Szent Mihály napján gatyába öltözik, attól nem kell tanácsot kérni" ; vagyis aki szeptember 29 után is úgy öltözik, mint nyáron szokott, az nem lehet okos ember.

gyumolcsozonEz volt a kisfarsang időszakának kezdőnapja, már megforr az újbor, beindul a pálinkafőzés, kezdődhet a lakodalmak őszi ideje, mely Katalin napig (november 25.) tartott.

E naphoz női munkatilalom is kapcsolódik: "Aki ilyenkor mos, kisebesedik a keze, aki pedig mángorol, annak egész évben dörögni fog a háza felett az ég." Ettől a naptól nem volt szabad az ágyneműt az udvaron szellőztetni.

Úgy tartották, ekkor szűnik meg a legelőn a fű növekedése. "Szent Mihály nap után harapófogóval sem lehetne kihúzni a füvet." és 29-e után kezdték a kukoricát törni.

Szent Mihály napja, a gazdasági év fordulója, a Szent Györgykor kihajtott jószágot, Szent Mihálykor hajtották be. Ilyenkor tartották meg a nagy állatvásárokat. A Hortobágy környéki juhászokat Mihály-naptól Mihály-napig fogadták fel, így ez a nap volt számukra a legnagyobb ünnep, s mulatságokat, bálokat rendeztek. Csíkban a pásztorok ekkor térnek vissza a havasokról, a jószágokat ezután a gazda gondjaira bízzák. A csikósok, gulyások, pásztorok, juhászok, kondások ekkor kapják meg a bérüket, és általánosan ez a nap a szegődtetés napja, azaz a cselédek ekkor költöznek új gazdához.

Az Alföldön ez a nap a szüret kezdő napja is. A szüret a 18.-19. század előtt általában csíziós vagy jeles napokhoz kötődött, utána a városi, vagy községi tanács, vagy a hegyközségi elöljáróság határozott időpontot adott meg rá. Ez azért is volt fontos, mert a földesúri járandóságot, a bordézsmát így egyszerre tudták beszedni.

Mihály arkangyal képe megjelenik a magyar Szent Koronán is.

Pilisszentiván, 2015. Szent Mihály hava 22.

Szeretettel
Berecz Ildikó
a Napsugár csapat Honismereti- és Kultúra szirmának vezetője

Felhasznált irodalom:
Rudolf Steiner: Michael küldetése (Bp., 2008)
Jeles Napok
Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium
Czárán Eszter: Világnak Virága
https://hu.wikipedia.org/wiki/Mih%C3%A1ly_arkangyal

JELES NAPOK: szeptember 8. KISASSZONY-, avagy KISBOLDOGASSZONY NAPJA

Szűz Mária születésének napja

 Maria szuletese

Szűz Mária születése
Lippa 1510-151 k. tempera , fa 80,5 × 55 cm Magyar Nemzeti Galéria

Ez a nap a katolikus egyház ünnepeinek sorában Szűz Mária születésének napja, jelentőségét az adja, hogy ezen kívül az egyház csak Jézus1 és Keresztelő Szent János2 földi születésének napját ünnepli meg.

Mária születéséről, családjáról a Biblia nem ír.

A Teleki-kódex Anna legendájában olvasható: ,,...mikor Szent Annának eljött az órája, a hétnek néminemű keddin szüle. Egészségben szülé az igaz Dávidnak királyi plántáját, ez világnak előtte választott leányt, az édes Szűz Máriát. Miképpen az angyaltul megtanítottak valának, mert ő vala ez világnak jövendő megvilágosítója és asszonya és tengörnek csillaga”...Mária születésének helye a szerint a Bethesda-tó mellett volt.

Boldogasszony és Kisasszony mint anya és leánya, vagy ugyanannak a női szellemnek idősebb és fiatalabb énje, felismerhető az obi-ugor mitológia Földanya - Esthajnalcsillag-úrnő kettősében. Nagyboldogasszony az aratás záróünnepe, Kisasszony a vetés előkészületeire ad jelt. A két ünnep időpontja és elnevezése egyaránt a gabona földi létének határait jelzi, és bevallottan azonosítja Máriát a gabona istennőjével (búza aratása = Mária halála, búza vetése = Mária születése).3

Szeptember 8-a már a XI. századtól jelentős egyházi ünnep és búcsúnap, melyhez nagyon sok népi szokás is társult.

Kisasszony napjakor:

  • léptek szolgálatba a cselédek;
  • meg kezdték a dió verését;
  • Kisasszonynapkor búcsúznak a fecskék, bár még nem indulnak útnak;
  • a Búza vetésének kezdetét jelentette a nap.

Kisasszony-nap mint határnap is jelentős, mert az ún. két Boldogasszony közét4, vagy kétasszony nap közti időszakot szerencsés tekintették, és elsősorban az asszonyi munkában tartották fontosnak.

  • Ilyenkor ,,ültették” a tyúkokat, hogy jó tojók legyenek és az összes tojásukat kiköltsék.
  • Az ebben az időszakban tojt tojásokat összegyűjtik, mert úgy vélik, hogy sokáig eláll. Ezeket külön tették és meszet szórtak rá (fertőtlenítés)
  • ekkor szedték a gyékényt;
  • a téli ruhák szellőztetésének az ideje, hogy  ne molyosodjanak meg.
  • a búzát ekkor kell megszellőztetni, hogy ne legyen dohos, ne essen bele a zsizsik.

SZEPTEMBER 12. – SZŰZ MÁRIA SZENT NEVE

A Máriabibliai eredetű női név. Eredeti héber formája Mirjam (מִרְיָם Mirjám) volt, ez a görög és latin bibliafordításokban módosult. Jelentése megfejtetlen, minden magyarázata vitatott.

Takács Tibor szerint (héber-görög-latin) jelentései: ellenálló, zabolátlan, lázadó, erős. Nevének viselőjének feladata a kapcsolatok megvalósítása, mások segítése. Képes környezetét vezetni, irányítani.

A Mária Magyarországon a középkor óta állandóan a leggyakoribb női nevek egyike volt, ami Szűz Mária tiszteletével magyarázható, bár a 18. századig többen választották Mária édesanyjának a nevét (Anna). Népszerűsége csökken, de még az 1990-es években is gyakori. Az utóbbi száz évben a legtöbbször anyakönyvezett magyar női név, de a 2000-es években az újonnan születettek között csak a 71-92. legnépszerűbb névvé vált.

Mennyországnak királynéja…
Mennyországnak királynéja, irgalmasságnak szent anyja.
Tengernek ezer csillaga, üdvözlégy szép szűz Mária.
Légy segítője népednek, az elveszett bűnösöknek.
Kísérője istenednek, anyja lettél teremtődnek. Halleluja!

Mária neve napja (festum nominis Beatae Mariae Virginis) elég későn jelenik meg az egyház ünnepei között. Eleinte csak helyi ünnepként tartották azokon a településeken, ahol Szűz Mária, vagy Boldogasszony volt a templom névadója. Azóta is  kiemelt ún. búcsútartó nap.

XI. Szent Ince pápa (1676-89) teszi egyházi ünneppé, Mária közbenjárásnak tulajdonított győzelem, Bécs visszafoglalásának emlékére (1683. szeptember 12.).
Bécs törökök általi megszállásának felszabadítás alatt, Lipót császár és udvara Passauba menekült, itt könyörgött a kapucinus Mariahilf-kolostor kegyképe előtt a szabadulásért. A nyertes várostromot követően, a kegykép a győzelem napjának szakrális szimbólumává lett, és gyorsan elterjedt Európa szerte. 1686-ban Buda visszafoglalását, szintén Mária közbenjárásának tulajdonították. (Regnum Marianum: Mária Országa).

Szeretettel
Berecz Ildikó
a Napsugár csapat Honismereti- és Kultúra szirmának vezetője

Pilisszentiván, 2015. Földanya hava 08.


[1] December 24.
[2] Június 24. Szent Iván napja
[3] Jankovics Marcell: Jelkép-kalendárium
[4] augusztus 15. Nagy Boldogasszony napja - szeptember 8. Kisasszonyasszony napja

források:
Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium
Jankovics Marcell: Jelkép-kalendárium
Takács Tibor: Sorsunk a nevünkben
http://lexikon.katolikus.hu/K/Kisboldogasszony.html

Jeles napok: Július 26. ANNA

Leonardo Da Vinci Szent Anna harmadmagaval

Leonardo Da Vinci:
Szent Anna harmadmagával
 (1508-1510)
kép: https://hu.wikipedia.org/wiki/Anna

Héber eredetű bibliai név, jelentése: kegyelemmel áldott. Szűz Mária édesanyjának a neve. Magyarországon az Árpád-kortól kezdve évszázadokon át a legnépszerűbb nevek egyike volt, mely a 1990-es évektől ismét igen gyakori. 2014-ben a 2. leggyakoribb, 1241 leányka kapta az Anna nevet.

„Ég szülte Földet,
 Föld szülte fát,
 Fa szülte ágát,
 Ága szülte bimbaját,
 Bimbaja szülte virágját,
 Virágja szülte Szent Annát,
 Szent Anna szülte Máriát,
 Mária szülte Krisztus Urunkat,
 A világ Megváltóját. Ámen.”1

Szent Anna Szűz Mária édesanyja, férje Joachim (nevének jelentése : Isten megvigasztal, szépen egybe cseng az Annával). Sokáig nem született gyermekük, míg végül a Jóisten Anna időskorában adott nekik gyermeket. Ősi hitünk Boldogasszonyában a kereszténység felvételével két asszonyt is tisztelünk: Szent Annát, a Nagyasszonyt és Szűz Máriát, a Kisasszonyt.
Szent Anna napja kedd, mert a hagyomány szerint ezen a napon született, e napon szülte Máriát, és kedden halt meg július 26-án. Azonnal a keresztény szentek közé emelték és azóta a nagycsalád, a nemzettség oltalmazója, a gyermekáldás védőszentje, a gyermeket váró édesanyák segítője. Az édesanyák önfeláldozó szeretetének is Szent Anna a példája: sok asszony folyamodik hozzá segítségért, az ő tiszteletére böjtölnek, az ő amulettjét viselik magukon a meddő-, a várandós- és a szülő nők egyaránt. Különösen tisztelték azok, akiknek foglalkozása  asszonyi gondoskodássalfüggött össze a gazdaasszonyok, anyák, özvegyek, betegápolók, valamint a házasságban élők.  Pártfogását élvezik az asztalosok, bányászok, csipkeverők, hajósok, kádárok,  söprűkötők, szabók, szövőmunkások, de ő a védelmezője a járványos betegségben szenvedőknek és a haldoklóknak is.

Az Anna-kultusz egyetemes társadalmi erejére jellemző, hogy a hét napjai közül a kedd hosszú évszázadokon át egészen az ő tiszteletét szolgálta, ahogy magyar néphagyományban Szeged környékén fenn maradt elnevezése is mutatja: Kedd asszonya. A kedd régen a kezdet napjának számított: minden lényeges tevékenységbe kedden kezdett bele a régi ember, ugyanakkor több tájon a nőknek dologtiltó nap volt (feltehetően a böjt miatt). Mezőkövesd és környékén még él a Szentannakedd(ek)elnevezés, mely a pünkösd utáni kilenc keddet jelenti  Anna napjáig. Ezeken a napokon böjtöltek azok az asszonyok, akik gyermekáldásért és/vagy könnyű szülésért fohászkodtak. Először a hónap első keddjét, majd a névünnepét megelőző kilenc keddet, végül az esztendő minden keddi napját szentelték neki szinte egy fél évezreden át. A pápák Szent Anna keddi kultuszát, főként a pünkösd utáni kilenc keddet, számos búcsúkiváltságban részesítették, ami az ájtatosságnak sok helyen, még századunkban is, eleven utóéletét magyarázza. Hanyatlása összefügghet az orvosi ellátás mind egyetemesebbé válásával,  a gyermekáldás mesterséges szabályozásával is.

Szent Anna tiszteletére sok településünkön építettek kápolnát, templomot, mindig egy-egy kisebb szakrális tájnak szívében, ahol neve napján búcsút tartanak.

A szegedi Anna bálok még a 20. század elején is őrizte a hajdani céhek tiszteletét patrónájuk iránt. Ugyanakkor a Füredi Anna bál bécsi példára született a Balaton partján üdülni kezdő reformkori nemesség körében.

Anna napi népszokások: Elképzelhetően a táplálékról is gondoskodó anya képe magyarázza, hogy többfajta zöldség betakarítása kapcsolódott ehhez a naphoz.

E napon szakad meg a kender töve, ezért megkezdték a kender nyűvését (gyökerestől kihúzva történő betakarítást).

Szép idő esetén e napon szedték az ún. anna-babot.

Medvesalján, Drávaszögben Anna-nap előtt egy héttel kell kiszedni a hagymát, mert akkor tovább eláll.

Doroszlón és Topolyán úgy vélik, hogy Anna a kötényében hordja a bogarakat, ilyenkor rajzanak a legyek, s ahol nyitott ablakot, ajtót talál, ott bedobja.

Mivel a cikket egy régi Anna imádsággal kezdtem, zárásképpen is álljon itt egy fohász.

Istenünk, ki Szent Joachimot és Szent Anna asszonyt arra választottad, hogy tőlük szülessék Egyszülött Fiad édesanyja, az ő közbenjárásukra kérünk, add meg, hogy elnyerhessük az üdvösséget, melyet minden nép számára ígértél!

Szeretettel, BereczIldikó a Napsugár csapat Honismereti- és Kultúra szirmának vezetője

Pilisszentiván, Szent Jakab hava 23.


1 régi imádság Bucsuszentlászlóról, gyűjtötte: Erdélyi Zsuzsanna


Felhasznált irodalom:

Jankovics Marcell: Jelkép-kalendárium http://mek.oszk.hu/05000/05097/

Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium http://mek.oszk.hu/04600/04656/html/, és http://mek.oszk.hu/04600/04657/

Fercsik Erzsébet, Raátz Judit: Keresztnevek enciklopédiája - A leggyakoribb női és férfinevek (Tinta Könyvkiadó, 2009) ISBN 9789639902183

http://netfolk.blog.hu/2013/07/25/szent_anna_kedd_asszonya

http://mult-kor.hu/20111010_aggodalmak_egy_leonardofestmeny_restauralasa_kapcsan

http://www.babaszoba.hu/articles/terhesseg/A_legnepszerubb_fiunevek_es_lanynevek_2014-ben?aid=2015040214044

Szent Jakab és az ő útja

Jeles napok: Július 25. Jakab napja

Szent Jakab zománcképe a Szent Koronán.Szent Jakab Betszaidában született Zebedeus és Salome fiaként. Testvérével, Jánossal apjuk mesterségét örökölve halászok lettek.
Épp a hálójukat javították a bárkában, amikor Jézus arra járt, és meghívta őket apostolként maga mellé, Krisztus halála után Jakab lett a jeruzsálemi egyház feje.
Halála köré több legenda is szövődött, de ebből egy biztos, hogy Spanyolország Galícia tartományában helyezték örök nyugalomba. A sír később a feledés homályába veszett, csak a 9. században lelt rá ismét egy Pelagius nevű remete, kinek a legenda szerint az elfeledett sír helyét egy csodálatos fényű csillag mutatta meg.
Szent "Iago" a spanyolok nemzeti szentje lett, sírja a középkorban a leghíresebb zarándokhely volt a Szentföld és Róma után. A neki tulajdonított ereklyék a 9. század óta itt, a róla elnevezett Santiago de Compostelában (campus stellae jelentése: Csillag mező) nyugszanak.
A megtalált sírt 800 óta egyre növekvő tisztelet vette körül.
Először egy kis kápolnát emeltek fölé, majd 1075-1128 között megépült a jelenleg is megtekinthető katedrális.A Santiago de Compostela-i katedrális (Forrás: Wikimedia Commons, GFDL)
Ezerkétszáz év alatt hívők és spirituális utat keresők keltek útra, hogy kifejezzék a Teremtő, a Forrás iránt érzett szeretetüket, hálájukat, vagy bűnbocsánatot nyerjenek.
Az elmúlt évek a Camino újjáéledését hozták, mert, 1982-ben II. János Pál pápa is elzarándokolt Szent Jakab sírjához. Azóta minden évben zarándokok tömege indul el a Camino-n. Minden olyan esztendő, amikor július 25. napja - Szent Jakab apostol ünnepe - vasárnapra esik, szentév Santiago de Compostelában.

Az El Camino spanyol szakasza 1993-ban, a franciaországi része pedig 1998-ban lett a világörökség része.

Kevéssé ismert, de Szent Jakab út, nem a ma legismertebb nevén az El Camino (az ÚT)-nak nevezett - 800 km-es- szakaszából áll. Európa számos pontjáról indul, melynek legkeletibb pontja a magyarországi szakasz, Budapest Clark Ádám tértől a lébényi Szent Jakab katedrálishoz vezet, onnan Rajkáig, a magyar-osztrák-szlovák hármas határig tart. Magyarországi hossza 250 kilométer, melynek kb. 95%-a hivatalos Camino útjelzéssel (sárga kagyló)szent jakab utjelzo van ellátva. Az út építését, fejlesztését önkéntesek és zarándokok végezték. A határtól megy az ÚT tovább Ausztriába, ahol Wolfsthalban csatlakozik az osztrák Szent Jakab út keleti végéhez. Budapesttől  3412 km-es út Santiagóig.

Pontos GPS-adatai itt találhatóak: http://www.camino-europe.eu/eu/hu/jw-hu/budapest-lebeny/

Az Út mindig tanít. Mindenkit arra, amire szüksége van. Van aki szellemi fogékonyságra tesz szert, van aki földi dolgokat ért meg. Bármit is keres, az úton visszatalál önmagához.

Az egyik állomás feliratában ez található:

 „Aki kirándul, kikapcsolódik, aki zarándokol, bekapcsolódik.
Aki sétál, nézelődik, az ki zarándokol, befelé figyel.
Aki bóklászik, céltalan, Aki zarándokol, célra talál.
Aki zarándokol, úton van. Aki zarándokol, jó úton van.”

Magyarországi zarándokutak:

  • Via Margaritarum (Gyöngyök útja): Szentkút és Mariazellt között
  • Magyar Zarándokút : Esztergomot és Máriagyűdöt kapcsolja össze
  • Mária út : ausztriai Mariazelltől, Magyarországon át egészen erdélyi Csíksomlyóig tart.
  • Szent Erzsébet út : Sárospatakról a Kassai Dómig
  • Szent Márton út : során  nyolc országot is érintésével, az egyik szakasza hazánkban található
  • Szent Jakab zarándokút : Magyarországról akár Santiago de Composteláig

Felhasznált források:
Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium
Czárán Eszter: Világnak Virága
Ádám Gyula: Július, augusztus – Szent Jakab hava, Kisasszony hava

http://www.szentjakabut.hu/

http://www.viasanctimartini.eu/adattar/zarandokutvonalak-magyarorszagon-es-europaban
camino b1http://www.gyaloglunk.hu/magyar-szent-jakab-zarandokut-budapest-lebeny-wolfsthal/

Javasolt olvasmányok a témában:
Shirley MacLaine: CAMINO, A lélek utazása Édesvíz Kiadó
SÁNDOR ANIKÓ: EL CAMINO,  Az út, ami hazavisz Jaffa kiadó

Szeretettel:
Berecz Ildikó
A Napsugár Csapat Honismereti
és Kultúra szírmának Vezetője

Európán átvezető Szent Jakab utak térképe ( Forrás: traildino.com)Európán átvezető Szent Jakab utak térképe (Forrás: traildino.com)

Jeles Napok: Július 2. SARLÓS BOLDOGASSZONY NAPJA

Szűz Mária látogatása a várandós Erzsébetnél, Keresztelő Szent János Anyjánál (Visitation)

sbn 1

M. S. mester: Mária látogatása Erzsébetnél (1506)
(Forrás: Wikimedia Commons)

Sarlós Boldogasszony a beteljesülés, az érett termés ünnepe, ezért az aratás patrónája  maga Szűz Mária.

Boldogasszony hitünk jóval  a Jézus előtti időkből ered, ősanyai-, istenanyai gyökereket mutat. A Boldogasszonyság magába foglalja a Fény őrzését, annak visszaadását, Ő a kapuja életnek- halálnak, Ő a Föld, melyből minden földi élet sarjad és Ő az, aki befogadja a már nem használt testet, hogy újra születhessen általa. Óvja, védi a föld teremtményeit. Néphagyományunk szerint Ő a magyar ANYA-föld, ami össze van kapcsolva egy égi magyar földdel, amiből folyamatosan születik újjá a magyar élet.

A Boldogasszony ünnepek az esztendő körén ciklikusan megjelennek, szorosan összekapcsolódva a női princípiumokkal, a természet rendjével és kozmikus erejével. Sarlós Boldogasszony aránylag kései Mária-ünnep. 1389-ben vált az Egyházban egyetemessé. Hazánkban ferencesek hatására a középkor végén kezdett Mária Ünnepként elterjedni, jelentőssé a barokk idején válik.

sbn 2

Boldogasszony szobra, Pilisszántó - Makovecz kápolna

Hét  főbb Boldogasszony ünnepet tartanak mindenütt számon, a néphagyomány jóval többet ismer  hazánk területén.

időpont Boldog asszony ünnepek Katolikus elnevezés
július 2. SARLÓS BOLDOGASSZONY „nehézkes” Mária méhében megmozdul Jézus
augusztus 15. NAGYBOLDOGASSZONY Szűz Mária, mint királynő, Mária halála és mennybe menetele
szeptember 8. KISBOLDOGASSZONY Szűz Mária születésének napja
október 7. OLVASÓS BOLDOGASSZONY Rózsafüzér királynéja, Szűz Mária három olvasója
december 8. FÖLDTILTÓ BOLDOGASSZONY Szeplőtelen fogantatás
február 2. GYERTYSZENTELŐ BOLDOGASSZONY Mária ekkor mutatta be Jézust a templomban
március 25. GYÜMÖLCSOLTÓ BOLDOGASSZONY Mária méhében megfogan Jézus

Az ünnep hiedelem- és hagyománykincse nagyon gazdag: Virágszentelés, szegények istápolása, anyaság, de legfőképp az aratás a tárgya.

E napon az ország északi vidékein a ház elé virággal díszített széket tettek, hogy ha az áldott állapotban lévő, „nehézkes” Mária arra jön Erzsébethez tartván, le tudjon ülni megpihenni.

Az ezen a napon szedett gyógy- és  fűszernövények és persze a gabonafélék szentnek számítottak, nagyobb hatóerőt tulajdonítottak nekik, ezért a templomban megszenteltették Kifejezetten női betegségek ellen vélték hatásosnak.

Mivel 2015-ben telihold van ezen a napon, még hatásosabbak a most gyűjtött gyógynövények, és igazán aktuális a dal ,,Boldogasszony Anyánk, homloka holddal ékes! ”. E napon csak jelképesen dolgoztak, a szerszámokat megáldatták a pappal, az aratást másnap szent rítushoz illő áhítattal végezték. Tiszta fehér gyolcsruhában, levett kalappal a búza elé térdepeltek és imát mondtak. A munkát a föld szent, napkeleti sarkában kezdték, az első két kévét keresztbe rakták, az „életet” jelentő új kenyér tiszteletére, benne tudván tudatlan a sarló, kasza alatt elhulló gabonaistennek, akinek kultusza Jézus Krisztus testének, a szent ostyának tiszteletében napjainkig töretlenül tovább él.

Régi gyakorlat szerint sarlóval az asszonynép aratott, és nyomukban járva a férfiak kötözték a kévét. Közvetlenül ebből ered, hogy a nép szimbolikus szemléletében a Szűzanya arat; Fiára hagyja, hogy gyűjtsön, és a búzát a konkolytól elválassza (Mt 13,26–30)

 

Kölcsey Himnusza előtt a Boldogasszony Anyánk kezdetű ének töltötte be a Himnusz szerepét a Kárpát medence katolikusai számára.

https://www.youtube.com/watch?v=OSOh3SZaDig

Források:

Jankovics Marcell: Jelkép-kalendárium

Karácsony Molnár Erika - Tátrai Zsuzsanna: Jeles napok, ünnepi szokások

Magyar Néprajzi Lexikon

 

Az oldalt összeállította:

Berecz Ildikó
Napsugár Csapat

Ez a honlap sütiket használ. A honlap további használatával hozzájárulsz a sütik használatához.
Ok