A kevéssé-, vagy egyáltalán nem vallásos emberek körében közismert, hogy mit ünneplünk karácsonykor, húsvétkor, de a pünkösdi ünnepkör hátterét már jóval kevesebben ismerik. Lássuk mit és hogyan ünnepelünk pünkösdkor!
Pünkösdkor a Szentlélek kiáradására emlékezünk, mely az egyházi év1 harmadik legnagyobb ünnepe. Ez adventtel kezdődik, amit a karácsonyi idő, majd néhány évközi vasárnap, az ún. farsangi időszak követ, ezután jön a nagyböjt, majd a húsvéti idő, s végül az év legnagyobb részét felölelő, Krisztus Király vasárnapjával véget érő évközi idő.
Az egyházi ünnepeket két csoportba soroljuk.
Az ún. állandó ünnepek minden évben azonos naptári napra esnek (Karácsony).
A mozgó ünnepek évről-évre más-más napon kerülnek megünneplésre, mindig a hét azonos napjára esnek, és a Húsvét előtti vagy utáni valahányadik napon ünnepeljük őket. Maga Húsvét ünnepe mindig a tavaszi napéjegyenlőséget követő első holdtölte utáni vasárnap.
Az ünnepkörhöz tartoznak az alábbi napok:
Áldozócsütörtök: Jézus mennybemenetelének ünnepe, a húsvétot követő negyvenedik nap. Nevét onnan kaphatta, hogy az Egyház a húsvét környéki, évi egyszeri kötelező áldozás határidejéül valamikor ezt a napot adta meg. Sok templomnak ez a búcsúnapja.
Pünkösd mindig május 10-e és június 13-a között van. A húsvétot követő ötvenedik nap, a Szentlélek eljövetelének ünneplése mellett egyben a Katolikus egyház születésnapja, a májust ezért Pünkösd havának is nevezik.
Pünkösdkor váratlanul hatalmas szélrohamhoz hasonló zúgás támadt az égből, amely betöltötte az egész házat, ahol Mária és a tanítványok ültek. Lángnyelvek jelentek meg és leszálltak a jelenlévőkre, akik ezt követően különféle nyelveken kezdtek beszélni. A népek meglepődve vették észre, hogy amit az apostolok beszélnek, ki-ki a maga nyelvén érti, ezért sokan megtértek, és belőlük alakultak az első keresztény gyülekezetek.
Az ószövetség idején aratási ünnep és a sínai-hegyi szövetségkötés emléknapja volt. Elnevezése a görög pentekoszté, az ötvenedik szóból származik, mivel húsvét után az ötvenedik napon van a helye a naptárban. A húsvéthoz alkalmazkodó pünkösd is tehát mozgó ünnep a niceai zsinat (Kr. u. 325) határozata óta.
Liturgikus színe a piros, jelképei zöld ág és a rózsa. Árpád-házi Szent Erzsébet nevét sokszor említik a pünkösdi köszöntők szövegében, aki alakjához számos legenda fűződik, az egyik legismertebb az úgynevezett rózsacsoda, amelyet először XIV. századi forrás említ. Ilyenkor a búcsújáróhelyen búcsújárónapot tartottak, s bár már több helyen elvesztette jelentőségét, de Csíksomlyói búcsúra napjainkban is több százezren zarándokolnak el.
Úrnapja: Az Oltáriszentség ünnepe, pünkösd utáni második csütörtök, körmenet.
Szentháromság napja: Pünkösd utáni vasárnap. Kultusza a barokk korban teljesedett ki. Számos szobrot állítottak tiszteletére, sok helyen pedig a templom búcsúnapja.
Úrnapja (Corpus Domini): a 13. század óta tartott mozgó ünnep, a Szentháromság vasárnapját követő csütörtök, amikor az egyház újra megünnepli az Utolsó vacsora misztériumát, minthogy erre a nagy heti gyász miatt nem volt igazi alkalom. Ez az ünnep azt hangsúlyozza, hogy Jézus mennybemenetele után is a hívek között maradt az Oltáriszentség képében. Mindenütt körmeneteket tartanak, ahol körbehordozzák az Oltáriszentséget, a négy égtáj szerinti, zöld ágakkal, virágokkal díszített alkalmi oltároknál megállnak, imát mondanak. A vallásos körmeneteket - különösen a középkorban - nagy vigasságok követték, pl. feljegyezték, hogy 1501-ben, a budavári úrnapi ünnepségen a főtér díszes szökőkútjából bor folyt, s mindenki ihatott belőle kedve szerint.
A népi hitvilág a Szentség körülhordozásának a gonoszt, a betegséget, a természeti csapásokat elűző varázserőt tulajdonít. A magyar katolikus vidékeken e napon koszorút fonnak virágokból, elviszik a templomba, megszenteltetik. A tornácra, az ajtó fölé akasztják az úrnapi koszorút. Ha jön "a nagy idő", három szál virágot kihúznak a koszorúból, és egyesek tűzben, mások szentelt gyertya lángjában égetik el, a hamuját a védendő termény földjébe, a szőlő négy sarkába elássák. A Balaton-felvidéken az úrnapi körmenet sátrának növényeit hazavitték és kis kereszt alakba összekötve a szőlőterület négy sarkára szúrta a szőlősgazda, ezzel is bekertelve, védve a szentelmény erejével a szőlőterületét és a szőlőtermését.
Pünkösdi népszokások:
Katolikus területeken pünkösdkor galambot (Szentlélek szimbólum) bocsátottak szabadon a templomban, vagy égő kóccsomókat szórtak szét a lángnyelvek emlékére.
Az ablakokba, vagy a ház kerítésének lécei közé zöld ágakat, nyíló virágokat tűznek, azért, hogy a házba ne csapjon bele a villám.
Azokon a helyeken, ahol nem 1-re virradóra tették2 a lányos házakat díszítették fel zöld ágakkal, virágokkal, május fával. A májusfa, a zöld ág a természet megújhodásának a szimbóluma, és legtöbb esetben az udvarlási szándék bizonyítéka, szerelmi ajándék is.
A pünkösdi király és/vagy királyné választás Európa-szerte elterjedt szokás volt, a középkor óta vannak leírások, amikor a legények, fiatal férfiak erőt, ügyességet, gyorsaságot követelő versengés (májuskerék mászás, bikafékezés, bothúzás, lóverseny,stb.) keretében döntötték el, ki közöttük a legrátermettebb, ki közöttük a ” király”. A győztes büszkén viselte „ hivatali ideje alatt” a pünkösdi király címet, ami bizonyos előjogokkal járt: ingyen ihatott a falu kocsmájában, „ alanyi jogon” részt vehetett mulatságokban, kortársai kötelessége volt minden ellenszolgáltatás nélkül őrizni a jószágait. Hatalma néhol egy napig, máshol egy esztendeig tartott. Ezért a mondják, hogy: Pünkösdi királyság, nem nagy uraság! és Rövid, mint a pünkösdi királyság.
Pünkösd volt a legényavatás ideje is, aminek lényege az volt, hogy ettől kezdve udvarolhatott, járhatott kocsmába meg bálba. A bálteremben letettek egy csokor pünkösdirózsát a padlóra, az avatásra várónak azon kellett áthajolnia, és a legények sorra rácsaptak a fenekére. Azután annyit ihatott, amennyit bírt.
Ennek gyermekjáték változata amikor a fiúk gallyakat dugtak le a földbe, két fiút befogtak lónak és hajtották a gallyak között, és körül (mint a lovas kocsi versenyeken), miközben énekelték a „Mi van ma, mi van ma…” kezdetű jellegzetes pünkösdölő éneket.
A 16. század óta a katonáknak a pünkösd volt a legkedvesebb ünnepe. A 17. század végén és a 18. század elején a huszárezredek századonként májuskirályt választottak, akinek mindenkinek engedelmeskedi kellett, törvényt ült, ítélkezett, vigyázott arra, hogy a huszárok mulatozás és tánc közben az illem ellen ne vétsenek.
A pünkösdi királyné választáskor a falu leányai közül választottak egy hajadont, aki elsősorban erényessége (szelídsége, szerénysége, szemérmessége, szorgossága) miatt nyerte el a kitüntető címet. Bár falu szépe lett, de ezt belső jó tulajdonságaiból következőnek tartották, nem szépségkirálynő választás volt. Koronája rózsából készült koszorú volt. Sok helyen a földesúr kisebb ajándékokkal látta el őt és családját. A lányok hajnalban a fehér lepedővel harmatot szedtek, s megfürödtek a patakban. Az állatokat zöld ággal ékesítették és az „életvesszővel” meg is veregették őket.
A leánykák pünkösdi királynéjárással ünnepeltek. Egy kisebb virágkoszorúval megkoronázott leány arcát elkendőzték, feje fölé nagyobb társai selyemkendőből baldachint tartottak, így jártak köszöntőjükkel házról házra. Énekeik a pünkösdi ünnephez kapcsolódtak, végül a kicsi királynét derekánál fogva magasra emelték és elkiáltották magukat: Ekkora legyen a kendtek kendere!
1998-ban ismét felújították a Pünkösdi királynézás szokását Siklódon, amikor népviseletbe öltöznek a résztvevők, rúdra felkötött szőtteseket visznek magukkal, és énekelve vonulnak a falu utcáin. A bámészkodók közül valaki mindig megpróbálja ellopni a királynét, akit minden oldalról védenek a szokásban részt vevő fiúk. Miután bejárják a falut, szép időben a falu melletti rétre vonulnak, ahol különböző gyerekjátékokat játszanak. Ezután következik a tánc az erre az alkalomra feldíszített csűrben, a kicsidek itt, és hasonló alkalmakkor tanulták meg a helyi táncokat.
Itt a lehetőség, hogy a pünkösdi utazások alkalmával készült képeket elküldjétek a Honismereti Kihívásra a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre.
http://www.eletfaprogram.hu/index.php/honismeret
Áldott Pünkösdöt kívánok mindenkinek, szeretettel!
Berecz Ildikó
A Honismereti- és
Kultúra team vezetője
Pilisszentiván, 2018. Pünkösd hava 17.
[1] A katolikus egyházi év Advent első vasárnapjával kezdődik és a következő év első adventi vasárnapját megelőző vasárnappal, Krisztus Király ünnepével zárul. Az ünnepek napjait természetesen a XIII. Gergely pápa nevéhez fűződő ún. Gergely-naptár szerint tartják.
[2] A május elsején állított fákat pünkösdkor bontják le.
Forrás:
Karácsony Molnár Erika - Tátrai Zsuzsanna: Jeles napok, ünnepi szokások, Mezőgazda Kiadó
Magyar Néprajzi Lexikon
Sebestyén Gyula: A pünkösdi király és királyné (Ethn., 1906);
Dömötör Tekla: Naptári ünnepek – népi színjátszás (Bp., 1964);
Tátrai Zsuzsanna: A pünkösdi királynéjárás dunántúli változatainak szerkezeti elemzése (Népi Kultúra – Népi Társadalom, 1977).
Megannyi magyar írónk nem csak az ízes ételekért rajongott, de ihletet is merített az étkezés kultúrájából, így gondoskodva az olvasóközönség szellemi táplálékáról.
Az étel élvezete vagy az evésben rejlő erotika, de akár furcsaságok bekebelezése is gyakran felbukkan az irodalmi szövegekben.
Tavaly (2017) márciusban Az Írói fogások, áprilisban Az étkezés szerepe az irodalomban című időszaki kiállítás volt megtekinthető, a budapesti Petőfi Irodalmi Múzeumban.
A kiállítás a sokszínű magyar irodalom gasztronómiai gazdagságát olyan témákon keresztül mutatta be, mint az étkezés és a szakralitás, az ételek és a nemzeti identitás, kitért a magyar irodalomban sokak által leírt éhezésre, koplalásra is (József Attila, Nagy Lajos, Móricz, Kassák).
Mi mindent jelenthet egy étel, egy étkezés az irodalmi szövegben? Segít-e egy regény megértésében, ha tudjuk, hogy mit vacsorázott a főhős?
Innen támadt az ötlet: tekintsünk át néhány művet a magyar irodalomból a teljesség igénye nélkül.
Gyerekkorunkban hallhattuk/olvashattuk a Kőleves1 (a sikeres élethez jó adag leleményességre is szükség van, ha nincs nálad Nahrin Zöldségleves!), vagy a Terülj, terülj asztalkám!2 című meséket. Ez utóbbi kifejezést annyira átvettük már, hogy többnyire a mese eszünkbe se jut használatakor, különösen amikor a ,,terülj-terülj asztalkámról'' annyi finomságot eszünk össze, hogy Kis gömböcként el is gurulunk.
Nekem Krúdy a Boldogult úrfi koromban című kötetében található novellák okoztak olvasásukkor a legnagyobb gyomorkorgást, majd éjszakai evést. Az Isten veletek, ti boldog Vendelinek című belőle a legismertebb, még akkor is, ha valaki nem olvasta. Ebből az írásból készült Huszárik Zoltán Szindbád3 című filmjének híres éttermi jelenete, összeolvadó zsírcseppekkel a húslevesben, velős csontból egyben kicuppantott velővel....
,,Hozhatom a velős csontot, nagyságos uram?
- Valóban. Csak arra figyelmeztetem, Vendelin barátom, hogy kenyérszeleteket pirítsanak hozzá, mert a zsemlye ilyesmihez nem nagyon alkalmas. És forró legyen, mint a babám szíve!”4
A dzsentri-gavallér Szindbád arculatához hozzátartozik a rendszeres vendéglői étkezés és ivás.
Ezt a „magányos úri tor”-t, Tóth Árpád így írja le az Aquincumi korcsmában című versében:
„Vén sváb, csapláros úr, adj hűvös, méla bort
Mint künn az esti lég, mely bánatokkal ordas
Most asztalomra vén, nehéz kupákat hordass
Hadd ülök csöndesen magányos úri tort!”
Móricz Zsigmond Tragédia novellája egy szerencsétlen ember sorsát meséli el, aki meghal a szemünk előtt, amikor egyszer végre életében jól lakhatna, a Kivilágos kivirradtig című regénye szintén egy végtelenített étkezés és ivászat.
Kosztolányi Dezső Omelette á Woburn írását akkor érezhetjük igazán magunkénak, ha keveredtünk már be külföldön puccos étterembe, ahol az étel nevéből nem tudtuk mit fogunk enni, ám evés közben azon járt az eszünk, ki tudjuk-e fizetni a számlát. Esti Kornél ugyanis pontosan így jár(t) a novellában: Svájcban gyorsan enni akart valami egyszerűt, de olyan helyre került, ahol egyszerre nyolc pincér szolgálta fel neki a megrendelt rántottáját. (Milyen jó, hogy a svájci jutalom úton velünk nem fordulhat elő ilyen!)
De nem csak az írásokban, az életben is összefonódik a gasztronómia és az irodalom.
Kosztolányi Dezsőék rendszeresen tartottak úgynevezett gúnyvacsorákat, amelyeken elegáns étkészletből a legigénytelenebb/elrontott ételeket (ragacsos galuskát, vizes köménymaglevest) tálaltak fel. A vendégek megilletődve, de a lehető legjobb modorban dicsérték a fogásokat, míg ki nem tört a röhögés, és a vendéglátók leleplezték magukat, majd jött a rendes vacsora.
Móra Ferencné Wallershausen Ilona már 1922-ben kiadott egy kötetet Szegeden Mit főzzünk? címmel, de az 1928-ban megjelent szakácskönyve volt úttörő, az első olyan kötet a magyar kulinária történetében, amely ismertette a pontos anyagmennyiséget és az elkészítési időt. Móra Ferenc háborgott az ötlet hallatán, és úgy vélte, neje megirigyelte irodalmi sikereit. Móráné előszót is kért az urától, de az író nem vállalta, ezért a számos kiadást megért könyv Móra közreműködése nélkül jelent meg.
Irodalmi vonatkozása van a közkedvelt Gundel-palacsintának, amit eredetileg Márai Sándor felesége, Matzner Lola talált ki, de legalábbis ismertetett meg az úri közönséggel. Az egyik Márai-darab premierjét követően, a Gundel étteremben tartották a bankettet. Márainé egy régi családi recept alapján saját kezűleg készíttette el a desszertet, ami annyira ízlett Gundel Károlynak5, hogy Márai palacsinta néven felvetette az étterem étlapjára. Az 1949-ben az államosított étteremben Márai neve (emigrációját követően) még étlapon sem jelenhetett meg, így Gundel palacsintaként került a gasztronómia palettájára. A Gundel palacsinta a mai napig az egyik legkedveltebb desszert Magyarországon, de sok féleképp variálják. Az eredeti recept szerint cukrozott narancshéjjal, rumba áztatott mazsolával készülő diókrémet töltenek a palacsintába. A látvány miatt gyakran flambírozva szolgálják fel, ami eltér az eredeti recepttől.
A székelykáposztát sokan székelyföldi ételnek gondolják, pedig egy ízig-vérig pesti recepttel van dolgunk, amely a 19. század első felében jött létre. Az urbánus legendák több verzióját ismerik a történetnek, de abban megegyeznek, hogy Székely József fő levéltáros és Petőfi kései órán tért be a vendéglőbe6, ahol már csak maradék volt (egy kis pörkölt, egy kis párolt káposzta). A leleményes vendéglős ezt borította egybe és főzte össze, ami annyira ízlett a kései vendégeknek, hogy felkerült az étlapra Székely káposztaként, így külön írva és nagybetűvel.
A Dobos torta története nem irodalmi eredetű, de a magyar gasztro-történelem híres esete. Dobos C. József régi cukrászcsalád sarja volt, dédapja II. Rákóczi Ferenc fejedelem kastélyában volt szakácsmester. Ő maga az Andrássy grófok családi konyháin tanult cukrászmesternek, már 31 évesen megnyitotta első budapesti üzletét, ahol saját készítésű süteményeit árulta. Az arisztokrata és jómódú polgári családok körében hamar divat lett „a Doboshoz” járni.
1884-ben állítólag a Dobos cukrászat egyik vajat köpülő inasa véletlenül porcukrot tett a vajba só helyett, ami akkoriban a vaj tartósítását szolgálta. Dobos mester megkóstolta, és igen ízletesnek találta az „elrontott” vajat, és ahelyett, hogy kidobta volna, kísérletezni kezdett vele, így alkotta meg az akkor hatalmas újdonságnak számító főzés nélküli vajas krémet, ami a kor tartósítási lehetőségei mellett is sokáig elállt. Addig csak a tejszínhabbal, tejhabbal dúsított főzött krémeket ismerték és használták, melyeket nem lehetett sokáig tárolni.
1885-ben, Budapesten, a mai Városligetben megrendezték az első Budapesti Országos Általános Kiállítást, ahol Dobosnak saját pavilonja volt. I. Ferenc József és Erzsébet királyné elsők között kóstolhatták meg ezt a tortát, ami merőben különbözött a kor torta divatjától. A dobos torta 5 réteg habkönnyű piskóta lapból, vajas csokoládé krémből, és a tetején roppanós karamellből állt „mindösszesen”.
A másik újdonsága az volt a tortának, hogy a piskóta tésztához olvasztott vajat kevert, amitől az krémszerűbb, a tortalapok pedig porhanyósabbak lettek.
Dobos fáradhatatlanul dolgozott a torta tökéletesítésén, alapanyagot, időt és energiát nem sajnálva tesztelte a különböző verziókat, hogy megtalálja az ideális alapanyag-kombinációkat. A végső recept olyan népszerű lett, hogy naponta szekérszámra szállították a cukrászatából az eredeti DOBOSt. Sokan próbálták megszerezni/ellopni a Dobos torta receptjét, rengeteg hamisítás is történt. A mester csak halála után, végrendeletében tette közzé a receptjét.
A kuglófot, ezt a (fém- vagy cserép-) formában sütött édességet sokféleképen készítik: élesztővel, vagy sütőporral, mazsolával vagy kakaótól márványosan, kicsibe, nagyba, de ami azonos az a sapkaszerű forma. Az egyik történet szerint a sütemény Ausztriából származik, amikor sikerült visszaverni a törököket Bécs kapujából, és ennek örömére készített az udvari cukrász egy török turbán formájú édességet, a kuglófot. Másik legenda szerint a Betlehemi Három királyok mikor megpihentek, egy francia(?) kisfaluban Ribeauvillében Kugel nevű pék kínálta meg ezzel a süteménnyel a fáradt utazókat.
Az első történetnek van nagyobb valószínűsége, mert a szó német eredetű, kortól, nyelvjárástól függően több formája is van : Gugelhupf, Gogelhopf, Kugelhopf.
A világirodalomban is találunk példát arra, hogy író tett világhírűvé egy ételt, mint Proust, akinek kedvenc édessége volt a madeleine. Az eltűnt idő nyomában ez a süti7 váltja ki az emlékeket, és mintegy varázsütésre hozza elő a múltat. Ezt az akaratlan emlékezést a regény nyomán Proust-jelenségnek nevezik. A regény megjelenése óta eltelt bő száz évben számtalanszor idézték a híres teasüteményes jelenetet, de tudományosan eddig még nem bizonyították be, hogy az emlékezés valóban így működne.
Ha valaki szeretne többet olvasni a témában, ajánlom Szellem a fazékból - Gasztro történetek című könyvet Vinkó József tollából
Pilisszentiván, 2018. Ígéret hava 01.
Szeretettel
Berecz Ildikó
Az Életfaprogram Honismereti- és
Kultúra szirmának vezetője
Aki szeretné elkészíteni, itt a Francia madeleine receptje:
Hozzávalók: 2 tojás, 1 rúd vanília/1 zacskó vaníliás cukor, 1 citrom, 13dkg cukor, 10dkg liszt, 1 mokkáskanálnyi sütőpor, 13dkg vaj
Simára keverjük a tojásokban a cukrot, belekaparjuk a vaníliát, hozzáreszeljük a citrom héját. A liszttel kevert sütőport a tojásos keverékhez adjuk, majd a vajat is. A madeleine - forma mélyedéseibe 3/4-ig töltünk a masszából. 190 fokra előmelegített sütőbe tesszük, amikor már szép barnák (kb. 10 perc) kivehetjük, és már fogyasztható is.
Elkészítés ideje: 35 perc.
[1] Magyar népmese https://www.youtube.com/watch?v=Al4DpKBL8o4
[2] Grimm mese
[3] A Szindbád 1971-ben bemutatott színes, magyar filmdráma Huszárik Zoltán és Sára Sándor közös alkotása. Krúdy Gyula Szindbád-történeteinek felhasználásával készült, aki gyermekkorának kedvenc olvasmányából, Az Ezeregyéjszaka meséiből kölcsönözte Szindbád nevét. Az arab mesehős hét utazást tett meg, Krúdy Szindbádjának – aki tulajdonképpen az író alteregója – utazásai öt könyvben adták ki. 1911-ben az első Szindbád ifjúsága és utazásai címmel, a Francia kastély 1912-ben, 1915-ben a Szindbád: Feltámadás című kötet jelent meg. Az 1920-as években írt Szindbád-novellákat a Szindbád megtérése című kiadvány tartalmazza, míg az utolsó Szindbád-regény címe: Purgatórium.
[4] Huszárik Zoltán Szindbád (1971)
[5] Gundel Károly vendéglős és gasztronómiai művek írója (Budapest, 1883. 09. 23. – Budapest, 1956. 11. 28.).
[6] Komló-kert és az Arany Sas fogadó is előfordul a történetekben, mint helyszín.
[7] Nagyon egyszerű sütemény, amit egy kagyló alakú, madeleine formában, készítenek. Magában is nagyon finom, de baracklekvárba vagy csoki krémbe mártogatva az igazi.
forrás:
https://pim.hu/hu/kiallitas/iroi-fogasok#
https://kronika.ro/eletmod/a-legendas-szekelykaposzta-es-tortenete/print
http://doboscjozsefnyomaban.blogspot.hu/p/dobos-torta.html
https://hu.wikipedia.org/wiki/Kezd%C5%91lap
Képek:
Magyar Népmesék: a Kőleves
http://boldogsagakonyhaban.blog.hu/2015/02/08/francia_teasutemeny_azaz_madeleine_tobbfele_izben
http://vilagevo.hu/2010/11/18/hozhatom_a_veloscsontot_nagysagos_uram
Balkányi László / We Love Budapest/ Szellem a fazékból - Gasztro történetek