Menu

just logo uj     nahrinlogo   infoblokk kedv final felso ESZA                                                          

A+ A A-

TEKERD MEG – KERÉKPÁROS KISOKOS II.

tm kk 2

BRINGÁZÁS ALAPFOKON – NEM DIVAT KÉRDÉSE!

Aki rendelkezik kerékpárral, netán előző cikkünknek köszönhetően sikerült a közelmúltban vásárolnia egyet, immár tudja, hogy a kerékpár a legalkalmasabb jármű arra, hogy ajtótól-ajtóig, egyszerűen, kényelmesen és gyorsan eljuthassunk. Nincs dugóban ácsorgás, parkolóhely keresés. Megszűnnek a hatalmas kerülők, a tömegközlekedés kellemetlenségeit is elfelejthetjük. Egyszóval, remek alternatíva akár a városi, akár a hosszabb távú közlekedésben.

Azonban jó ha tudjuk, hogy bár bringánk egyszerű eszköz, mégsem egy perpetuum mobile, használata bizony szabályokhoz kötött. Emellett ugyanúgy, ahogy minden gép, igényli a törődést, a karbantartást, és mindezt alaposan meghálálja működés közben. Sokan pattannak kerékpárra és élvezik is ennek minden előnyét. Vannak azonban olyan társaink, akik nem túl rutinosak, illetve olyanok is, akik rutintalanságuk ellenére meglepő magabiztossággal vágnak neki útjuknak... Mire figyeljünk, ha akár kikapcsolódáshoz, akár napi közlekedéshez választjuk a drótszamarat.

Sorozatunk újabb részében a „kötelezőn” lesz a hangsúly, hiszen nem árt, ha a nyári, nagy kerékpáros szezon végén is mosolyogva tekinthetünk rá biciklinkre, és a vakáció pillanatai nem a sérülések esetleg a kisebb-nagyobb büntetések miatt maradnak emlékezetesek.

A KEZDETEK - NEM DIVAT KÉRDÉSE

tm kk 2 1Mielőtt bármibe is kezdenénk, érdemes felmérni felkészültségünket, mind fizikai mind a vezetési jártasság szintjén. Az egyik legnagyobb és leggyakrabban elkövetett hiba kerékpáros berkekben a saját képességek túlbecsülése. Ha hosszú ideje, netán hónapok, évek óta nem ültünk biciklin, frissítsük fel az „emlékeket”! Ugyan a mondás is azt tartja, hogy a bringázást nem lehet elfelejteni, azonban a rutin alaposan megkophat, berozsdásodhat. Érdemes hát (különösen gyermekek esetén) ismételni kicsit. Erre egy félreeső, csendes hely a legalkalmasabb. Az ismétlés, még soha senkinek nem vált kárára!

Jó ha figyelembe vesszük, hogy gyermekeknél, de felnőtteknél is gyakran előforduló „tünet”a jobb illetve bal kéz előnyben részesítése. Mire gondolunk? A fordulás, kanyarodás biztonságát és nyomvonalát bizony befolyásolja az is milyen kezesek vagyunk. A bal kezeseknek balra, a jobb kezeseknek jobbra fordulni „nehezebb”. Ezt a bizonytalanságot érdemes komolyan venni, ugyanis „élesben” komoly gondokat okozhat. A gyengébbik oldalra történő kanyarodás azonban könnyen fejleszthető, és megéri a külön foglalkozás! Ahogy minden rutinszerzésre fordított perc is bőven megéri az árát, mert ez a kerékpározás sava-borsa! Tanácsunk: gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni! A megszerzett tudás a legkifizetődőbb és legaktívabb védelem!

BIZTONSÁG – NEM DIVAT KÉRDÉSE

Ha már megvan a saját kerékpárunk, és netán a családtagok is beszerezték, elővették őket, újabb nagy falat következik, ugyanis használat előtt nem árt, sőt kötelező átnézni a bringákat. Mielőtt felmerülne a kérdés mi szükség van erre, már itt is a válasz: a biciklink közlekedési eszköz! Elindulnánk bárhová egy hibás autóval? Nekivágnánk egy nagy lejtőnek alig működő fékkel, netán egy éjszakai utazásnak világítás nélküli járművel? Ugye nem? Először is tisztázzuk tehát, milyen tartozékok szükségesek a járgányunkra!

Kerékpárunknak közlekedésre alkalmas állapotban kell lennie, és fel kell szerelnünk a megfelelő tartozékokkal. Ezeket a KRESZ határozza meg, vannak kötelező és ajánlott tartozékok.

  1. tm kk 2 2A két kerékre, egymástól függetlenül ható fék.
  2. Fehér vagy kadmiumsárga színű fényt adó első lámpa (ez akár villogó is lehet). Fehér színű fényvisszaverő.
  3. Sárga színű küllőprizma legalább az első kerékre (legalább 2db), amelyet nem helyettesít a most divatba jött, abroncson lévő fényvisszaverő csík!
  4. Csengő.
  5. Piros fényt adó hátsólámpa, ami szintén lehet villogó.
  6. Piros színű hátsó fényvisszaverő.
  7. Fényvisszaverő ruházat lakott területen kívül az úttesten éjszaka illetve rossz látási viszonyok között.

Fontos, hogy az első illetve a hátsó lámpa elhelyezhető akár a kerékpáros testén is, pl elöl fejlámpa hátul övcsipeszes lámpa formájában.

BIZTONSÁG: RUHÁZAT, VÉDŐFELSZERELÉS – NEM DIVAT KÉRDÉSE

tm kk 2 3Alapvető kérdés, hogyan öltözzünk bringázáshoz. Úgy, hogy a kényelem, és a funkció összhangban legyen. Nagyon egyéni, ki miben érzi jól magát. Fel kell mérni, hogy városi közlekedésre, sportolásra, vagy csak kikapcsolódásra, esetleg mindháromra használjuk gépünket. A fenti kategóriák mindegyike más ruházatot igényel. És természetesen mindenkit arra bátorítunk, hogy pattanjon nyeregbe bátran, bármikor, bárhol, bármiben, azonban nem véletlen, hogy lengő, lobogó ruházatban nem jó és nem tanácsos tekerni. Ez ugyanis baleset veszélyes, ha a beakadó nadrágra gondolunk, ráadásul nehézzé is teszi a haladást, ha a szél a kabátunkat vitorlaként csapkodja mögöttünk. Azt mindenképpen érdemes tudni, hogy amennyiben mégis lazább szerelésben indulunk útnak, a rakoncátlan ruhadarabokat rögzítsük megfelelően, ehhez használhatunk csipeszt, jó szolgálatot tesz egy gumigyűrű, de akár a szakboltok kínálatából is választhatunk erre a célra szolgáló rögzítőket.

tm kk 2 4Sokan kicsit furcsán néznek a kerékpáros nadrágokra, felsőruházatra, pedig egyedi kialakításuk miatt valóban a legjobb viselet a biciklin. A nadrág kantárja megakadályozza, hogy előre dőlt testhelyzetben „kitűrödjön” a ruházat. Az elöl szélálló, hátul szellőző felsőrész a szél ellen véd, azonban engedi a hátat szellőzni.

Azonban a legfontosabb viselet a bukósisak! Ennek használata jelenleg egyetlen esetben kötelező, ha lakott területen kívül 40 km/h feletti sebességgel haladunk. Ezt leszámítva mindenkinek a saját döntése a sisakviselés, de mi szívünk szerint kötelezővé tennénk, főleg 14 év alatti gyerekeknek! Fontos a jó példával elől járni, ezért minden felelősen gondolkodó bringás, mintaként viseljen fejvédőt! Jó tudni, hogy az olcsóbb sisak is megvédheti a fejet, de kényelem szempontjából nem mindegy, hogy milyen súlyú a fejvédőnk, hisz egy hosszú tekerésnél ez egész nap fárasztja a nyakunkat és az sem mindegy. milyen szellőzőnyílásokkal rendelkezik. Ezeket a szempontokat mindenféleképpen mérlegeljük vásárlás előtt.

Ejtsünk pár szót arról a kiegészítőről, amit sokan divatdarabnak tartanak, de messze nem az! A szemüveg fontos viselete a kerékpározásnak. Nem csak a nap sugarai ellen védő napszemüveget érdemes használni, hanem akár este, télen is használjunk színezés mentes lencséjű védő szemüveget. Az út pora, a levegő szennyezettség, a menetszél könnyen kiszárítja, főleg az érzékenyebbek szemét. Menet közben esetleg fejünknek csapódó rovarokról, esőcseppekről nem is beszélve. Ráadásul erdőben az ágaktól véd, és esésnél is védelmet nyújt.

tm kk 2 5Az elkerülhetetlenül bekövetkező kisebb nagyobb bukásoknál a kesztyű megóvja ujjainkat, ráadásul a tenyeret is védi, ami egy erdei úton, vagy épp egy hosszabb tekerés során bizony jelentősen emeli a komfortérzetet a kormányon. Szélsőséges esetekben érdemes a térd és könyökvédőket is felcsatolni. A gerincet óvó protektorok abszolút opcionális jellegűek, de használatuk, főleg terepen illetve kezdő, esetleg nem gyakorlott bringásoknak ajánlott!

Haladó kerékpárosok nem véletlenül használnak kifejezetten kerékpáros cipőt. Ez egy speciális záródással alkot egy egységet a pedállal, aminek következtében a taposás mellet a húzás is lehetséges lesz. Hatékonyabb és folyamatos körkörös tekerést biztosít. Ez külön tanulást, gyakorlást igényel, hiszen megváltozik a hagyományos pedálkezelési technikánk.

tm kk 2 6Ugyanakkor újra hangsúlyozzuk, hogy a ránk leselkedő veszélyekkel szemben az igazi védelem, a kerékpáros tudása és figyelme! Ne felejtsük el: attól hogy profinak öltözünk, még nem leszünk azok!

A folytatásban elmerülünk a kerékpár helyes beállításainak fortélyaiban, és sorra vesszük az egyéb kiegészítőket, teendőket, amelyek hasznosak lehetnek tekerés előtt, közben és után egyaránt!

Hajdu Viktor, Szabó Tamás