TEKERD MEG - KERÉKPÁROS KISOKOS I.
- Írta: Hajdu Viktor
- Kategória: Mozgás
- Találatok: 5748
Javában tombol a tavasz, hívogat a természet, és ennek a hívó szónak nehéz ellenállni. Nincs is rá szükség! Hiszen a szabadban lenni jó! Túrák, séták színesítik a napjainkat, a hétvégék programjait. Hogy teheted még színesebbé, ráadásul egészségesebbé is a kinti barangolásokat?
Kapjuk elő a kerékpárokat, és használjuk minél gyakrabban őket! Frissíti, felpezsdíti a testet és lelket egyaránt, ráadásul még jól is szórakozunk közben.
Miért érdemes kerekeken gördülve élvezni a jó levegőt?
Nos, a kerékpározás az egyik leghatékonyabb és legolcsóbb módja erőnlétünk karbantartásának. Nemcsak gyors és hatékony zsírégető, de remek kedélyjavító is, kiváltképp, ha bringázás közben a természet szépségeiben gyönyörködhetünk. Bringázz egyedül, barátokkal vagy a családdal, és megtetted az első lépést az egészségedért!
KERÉKPÁR ABC
A kerékpár, a kerékpározás egyre nagyobb teret hódít nem csak a szabadidő sportok területén, hanem mint közlekedési eszköz is. Nem véletlenül, hiszen nem csak gyönyörű sport, hanem napjaink egyik leggyorsabb városi közlekedési eszköze. Nincs forgalmi dugó, nincs parkolási gond, nincs megközelíthetetlen úti cél, ha egy „drótszamáron” ülsz.
Sokan gyakorolják tehát a pedálozás tudományát, de vannak, akik csak most ismerkednek vele. Sorozatunkkal igyekszünk közelebb hozni mindenkihez magát a kerékpározást!
Kezdjük az alapoktól, mi is az a kerékpár? A KRESZ szerint: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.
Természetesen, ha ez ilyen egyszerű lenne, nem állnánk fejünket vakarva a szakboltok kínálata előtt amikor kerékpárvásárláson törjük a fejünket. Érdemes kicsit belemélyedni, milyen kerékpárokkal is találkozhatunk az utakon járva, és melyik mire használható igazán. Ezzel talán azoknak is segítséget nyújtunk, akik most szeretnének saját bringát vásárolni.
Ebben az esetben érdemes az alapoktól elkezdeni:
Mire használjuk a kerékpárunkat?
Előreláthatólag milyen távolságokat teszünk majd meg vele?
Milyen körülmények között tekerünk majd? Esetleg télen, hóban is?
Milyen a környezet ahol a legtöbbet járunk? Sík, dombos, hegyes?
Vannak-e különleges igényeink a gépünk műszaki felszereltségével szemben?
Milyen stílusú kerékpár tetszik?
Az alábbiakban megpróbáljuk bemutatni az egyes kerékpár típusokat, a teljesség igénye nélkül.
City kerékpárok: mindennapi városi használatra készült kerékpár, lánc/agyváltóval vagy kontrás kivitellel.
Trekking kerékpárok: talán a legnépszerűbb bringák jelenleg. Általában alumínium vázzal készült, többnyire 21 sebességes áttételi tartománnyal rendelkező gépek. Első teleszkópjuk miatt túrához ideálisak, a további kiegészítők mint a világítás, dinamó, sárvédők, csomagtartó csak fokozzák a kényelmet és a használhatóságot.
Cross kerékpárok: a név ne tévesszen meg senkit, szó sincs hatalmas ugratásokról, sárról, földutakról! Ezek a biciklik valójában „felesleges szereléktől” mentes trekkingek. A rövidebb, egynapos túrák és városi száguldás bajnokai. Stílusosak, vékonyabb kerekeik a gyors haladást teszik lehetővé, míg első teleszkópjuk a hosszabb túrákon biztosítja a kényelmet.
A Mountain Bike (MTB) sokak számára egy típusú kerékpárt jelent, pedig számtalan változata létezik.
Cross Country: a kategória „versenygépe”, a legkönnyebb, legfürgébb, leghatékonyabban pörgethető, alapvetően a könnyebb terepjárásra való. A meredek, esetleg sziklás ösvények nem tartoznak a kedvencei közé. Általában csak az első kerék kap teleszkópot.
Maraton: erősebb váz, a gumik ballonosabbak és a mintázatuk is agresszívabb, hegyi túrákhoz ideális, akár versenykörülmények között is. Elől hátul rendelkeznek teleszkóppal, technikai megoldásaik pedig pontosan a speciális feladatokhoz vannak kialakítva.
All mountain: robosztus váz, elől-hátul teleszkóp, erős kerekek és speciális gumi mintázat, igazán az extrém terep extrém kihívásaihoz alkalmazkodva. Külsőre a „downhill” (hegyről le) típusra hasonlítanak, azonban hatékonyan lehet haladni velük, tekintélyes tömegük ellenére is.
Downhill: kimondottan hegyről lefelé való száguldásra tervezett kerékpárok, erős, masszív váz, erősített kerekek, összteleszkóp jellemzik. A kormány széles (a minél jobb manőverezés érdekében), az üléspont alacsony. Hétköznapi használatra nem javasolt.
Freeride, Dirt, BMX: három típus, amelyek jellemzője, hogy mindegyiket arra tervezték, hogy különböző tereptárgyakat ugrásokkal, technikai trükkökkel küzdjenek le. A bringák ezekhez a speciális igényekhez vannak alakítva, a mindennapokban ezekre a képességekre ritkán van szükségünk.
Országúti kerékpárok: a kerékpárok királynői, a sima aszfalt verhetetlen bajnokai. Bár alapvetően versenyzésre szánták őket, a közutakon óriási sikernek örvendenek. Könnyedek, ideális erőátviteli lehetőségekkel, vékony kerekekkel, és a jellemző, mélyre hajlított kormány is mindenki számára ismerős.
Fitnesz kerékpárok: alapvetően az országúti bringák alapjaira épült gépek, ám a kormány a hagyományos versenykerékpároktól eltérően egyenes, és a használt gumiabroncsok vastagabbak. Tökéletes az országúti gépeket kedvelőknek a hétköznapok során, ha kicsit kényelmesebb változatban szeretnék élvezni a versenygépek előnyeit.
Single speed: az egyszerűségével nyűgöz le, hiszen nincs váltó, tárcsafék, és egyéb „sallangok”. Vissza a hőskorba: váz, kerék, kormány, első-hátsó fék és szabadonfutó hajtómű. Ennyi, amit találunk a „ruha alatt”. Az emelkedős, dombos utakhoz nem feltétlenül a legjobb választás, ám a városban remek útitárs lehet.
Ezen kívül természetesen akadnak még kategóriák és szép számmal találhatunk a fentiektől eltérő modelleket, ám az alapokat talán sikerült áttekintenünk.
Hajdu Viktor