Menu

just logo uj     nahrinlogo       

A+ A A-

TEKERD MEG - KERÉKPÁROS KISOKOS I.

babcJavában tombol a tavasz, hívogat a természet, és ennek a hívó szónak nehéz ellenállni. Nincs is rá szükség! Hiszen a szabadban lenni jó! Túrák, séták színesítik a napjainkat, a hétvégék programjait. Hogy teheted még színesebbé, ráadásul egészségesebbé is a kinti barangolásokat?

Kapjuk elő a kerékpárokat, és használjuk minél gyakrabban őket! Frissíti, felpezsdíti a testet és lelket egyaránt, ráadásul még jól is szórakozunk közben.

Miért érdemes kerekeken gördülve élvezni a jó levegőt?

Nos, a kerékpározás az egyik leghatékonyabb és legolcsóbb módja erőnlétünk karbantartásának. Nemcsak gyors és hatékony zsírégető, de remek kedélyjavító is, kiváltképp, ha bringázás közben a természet szépségeiben gyönyörködhetünk. Bringázz egyedül, barátokkal vagy a családdal, és megtetted az első lépést az egészségedért!

KERÉKPÁR ABC

A kerékpár, a kerékpározás egyre nagyobb teret hódít nem csak a szabadidő sportok területén, hanem mint közlekedési eszköz is. Nem véletlenül, hiszen nem csak gyönyörű sport, hanem napjaink egyik leggyorsabb városi közlekedési eszköze. Nincs forgalmi dugó, nincs parkolási gond, nincs megközelíthetetlen úti cél, ha egy „drótszamáron” ülsz.

babc 1Sokan gyakorolják tehát a pedálozás tudományát, de vannak, akik csak most ismerkednek vele. Sorozatunkkal igyekszünk közelebb hozni mindenkihez magát a kerékpározást!

Kezdjük az alapoktól, mi is az a kerékpár? A KRESZ szerint: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.

Természetesen, ha ez ilyen egyszerű lenne, nem állnánk fejünket vakarva a szakboltok kínálata előtt amikor kerékpárvásárláson törjük a fejünket. Érdemes kicsit belemélyedni, milyen kerékpárokkal is találkozhatunk az utakon járva, és melyik mire használható igazán. Ezzel talán azoknak is segítséget nyújtunk, akik most szeretnének saját bringát vásárolni.

Ebben az esetben érdemes az alapoktól elkezdeni:
Mire használjuk a kerékpárunkat?
Előreláthatólag milyen távolságokat teszünk majd meg vele?
Milyen körülmények között tekerünk majd? Esetleg télen, hóban is?
Milyen a környezet ahol a legtöbbet járunk? Sík, dombos, hegyes?
Vannak-e különleges igényeink a gépünk műszaki felszereltségével szemben?
Milyen stílusú kerékpár tetszik?

Az alábbiakban megpróbáljuk bemutatni az egyes kerékpár típusokat, a teljesség igénye nélkül.

City kerékpárok: mindennapi városi használatra készült kerékpár, lánc/agyváltóval vagy kontrás kivitellel.

Trekking kerékpárok: talán a legnépszerűbb bringák jelenleg. Általában alumínium vázzal készült, többnyire 21 sebességes áttételi tartománnyal rendelkező gépek. Első teleszkópjuk miatt túrához ideálisak, a további kiegészítők mint a világítás, dinamó, sárvédők, csomagtartó csak fokozzák a kényelmet és a használhatóságot.

Cross kerékpárok: a név ne tévesszen meg senkit, szó sincs hatalmas ugratásokról, sárról, földutakról! Ezek a biciklik valójában „felesleges szereléktől” mentes trekkingek. A rövidebb, egynapos túrák és városi száguldás bajnokai. Stílusosak, vékonyabb kerekeik a gyors haladást teszik lehetővé, míg első teleszkópjuk a hosszabb túrákon biztosítja a kényelmet.

A Mountain Bike (MTB) sokak számára egy típusú kerékpárt jelent, pedig számtalan változata létezik.

Cross Country: a kategória „versenygépe”, a legkönnyebb, legfürgébb, leghatékonyabban pörgethető, alapvetően a könnyebb terepjárásra való. A meredek, esetleg sziklás ösvények nem tartoznak a kedvencei közé. Általában csak az első kerék kap teleszkópot.

Maraton: erősebb váz, a gumik ballonosabbak és a mintázatuk is agresszívabb, hegyi túrákhoz ideális, akár versenykörülmények között is. Elől hátul rendelkeznek teleszkóppal, technikai megoldásaik pedig pontosan a speciális feladatokhoz vannak kialakítva.

All mountain: robosztus váz, elől-hátul teleszkóp, erős kerekek és speciális gumi mintázat, igazán az extrém terep extrém kihívásaihoz alkalmazkodva. Külsőre a „downhill” (hegyről le) típusra hasonlítanak, azonban hatékonyan lehet haladni velük, tekintélyes tömegük ellenére is.

Downhill: kimondottan hegyről lefelé való száguldásra tervezett kerékpárok, erős, masszív váz, erősített kerekek, összteleszkóp jellemzik. A kormány széles (a minél jobb manőverezés érdekében), az üléspont alacsony. Hétköznapi használatra nem javasolt.

Freeride, Dirt, BMX: három típus, amelyek jellemzője, hogy mindegyiket arra tervezték, hogy különböző tereptárgyakat ugrásokkal, technikai trükkökkel küzdjenek le. A bringák ezekhez a speciális igényekhez vannak alakítva, a mindennapokban ezekre a képességekre ritkán van szükségünk.

Országúti kerékpárok: a kerékpárok királynői, a sima aszfalt verhetetlen bajnokai. Bár alapvetően versenyzésre szánták őket, a közutakon óriási sikernek örvendenek. Könnyedek, ideális erőátviteli lehetőségekkel, vékony kerekekkel, és a jellemző, mélyre hajlított kormány is mindenki számára ismerős.

Fitnesz kerékpárok: alapvetően az országúti bringák alapjaira épült gépek, ám a kormány a hagyományos versenykerékpároktól eltérően egyenes, és a használt gumiabroncsok vastagabbak. Tökéletes az országúti gépeket kedvelőknek a hétköznapok során, ha kicsit kényelmesebb változatban szeretnék élvezni a versenygépek előnyeit.

Single speed: az egyszerűségével nyűgöz le, hiszen nincs váltó, tárcsafék, és egyéb „sallangok”. Vissza a hőskorba: váz, kerék, kormány, első-hátsó fék és szabadonfutó hajtómű. Ennyi, amit találunk a „ruha alatt”. Az emelkedős, dombos utakhoz nem feltétlenül a legjobb választás, ám a városban remek útitárs lehet.

babc 2Ezen kívül természetesen akadnak még kategóriák és szép számmal találhatunk a fentiektől eltérő modelleket, ám az alapokat talán sikerült áttekintenünk.

Hajdu Viktor

IX. Életfa Terepfesztivál - A szervező szemével

IMG 1241Idén a 15 éves jubileumát ünneplő Életfa Program 7. alkalommal volt névadója annak a Terepfesztiválnak, amit 9 éve rendez meg a 10 éves születésnapját ünneplő Cross to Save, azaz X2S Team.
Évről-évre változott a kísérő program, azonban a fő szám, a terepduatlon változatlan maradt. Idén is Országos Bajnoki futamként lett megrendezve a terepfutás-terepkerékpározás-terepfutás egymást követő folyamatos teljesítéseként ismert, terepduatlon.
Fontos különbség volt, hogy a rendezvény helyszínét átköltöztettük Piliscsabáról, a budapesti Kamaraerdei Ifjúsági Központba, ahol a kísérő programok sokkal élvezhetőbb helyszínt biztosítottak a kilátogató, nem sportolói közönségnek is. Mindenki számára díjmentesen igénybe vehető, kipróbálható, színes és változatos programok várták azon kicsiket és nagyokat, akik aktívan szerették volna eltölteni vasárnapjukat. A több oldalról is jubileumi 2015-ös év egyben a Mozgás éve is. Ennek a Mozgás évnek csúcspontja pedig a IX Életfa Terepfesztivál volt. Idén már volt lehetőség a sportra hangolódni, mozogni, hisz a debreceni Jubileumi Találkozón, a 4Próba versenyen megmérkőzhettek a gyerekek.
Nagy öröm számomra, hogy 8 éves kortól 72 éves korig vegyes mezőny alakult ki, így színesítve az indulók palettáját. További öröm, hogy az Életfa Program sportolója, Mester Bálint ismét Országos bajnok lett, így megőrizve a tavalyi bajnoki címét.
Folytatásban bízva, találkozunk 2016-ban a rajtvonalon!

Szabó Tamás
Életfa Program, budapesti képviseletvezető
X2S Team alelnök

 X2S7533 X2S7587 X2S7633

Az Életfa Program sportolója a IX. Életfa Terepfesztiválon

MB terepfesztMindig nagy várakozás előzi meg az Életfa Terepfesztivált, ez idén sem volt másképp. Ahogy visszagondoltam az elmúlt évekre, csupa jó dolog jutott eszembe. Akit tudtam hívtam, hogy jöjjön, mert ez egy szuper rendezvény volt az elmúlt években is és most is az lesz. Ez a megérzés be is igazolódott. Nehéz volt erre a versenyre készülni, mert tudtam, hogy sok munkám lesz az utolsó két hétben. Sikerült a pályát egy nappal a verseny előtt bejárni, egy nagy eső után. Meglepően kevés sár volt rajta, aminek nagyon örültem. A rajtnál már tudtam, hogy Petrovics Alexre és Sipiczki Csabára kell figyelnem. A futásnál Alexel együtt értünk a depóba, ahol sikerült egy csipetnyi előnyre szert tenni, majd fokozatosan növelni a Superior bringámmal. Nagyon sokat segített ez a jól működő kerékpár. A futásra váltva láttam, hogy nem lesz szoros, de jobb időt akartam futni, mint a második futóköröm elején. Sikerült is 10mp-el jobbat menni, és örülhettem a célba érkezésnél. A gyerekek is versenyeztek utánunk, és mivel eljött néhány tanítványom, szurkolhattam nekik. Mindegyikük nagyon ügyesen szerepelt. Nagyon jó rendezvény volt sok színes programmal. Aki nem volt sajnálhatja, de nincs veszve semmi, mert jövőre is lesz Életfa Terepfesztivál!

Köszönöm a szervezőknek az áldozatos munkát.

Mester Bálint
Életfa sportoló

A JÓGA

jogaA mai rohanó, stresszel „tarkított” világunkban kevés idő jut önmagunkra, de fontos szerepet kell, hogy betöltsön életünkben valamilyen mozgásforma, legyen az kerékpározás, futás, zumba, vagy a JÓGA!

Ez utóbbiról a saját tapasztalatomat szeretném megosztani VELETEK.

Sokszor hallottam azt egy kedves családtagomtól, pontosabban NŐVÉREMTŐL – Mayától - , hogy soha nem késő bármit is elkezdeni. Ez az én esetemben határozottan igaz!

Nővérem invitálására és férjem többszöri javaslatára idén május elején mentem el először egy „szabadtéri” Cseke-tavi jógázásra Tatán. Az első perctől kezdve megfogott annak hangulata, nyugodtsága, szépsége. Ettől a pillanattól magaménak éreztem a jógát és hetente egy alkalommal beépítettem ÉLETEM részébe. És hogy még tovább bővítsem a „palettát”, újabb sportágakkal egészítettem ki heti szabadidőmet (kocogás, kerékpározás, zumba).

De térjünk vissza a JÓGÁRA. El kell, hogy mondjam – vagyis írjam - szinte alig várom a hétfő kora estéket, hogy jógázni indulhassak egy fárasztó nap után a tatai PRANA JÓGACENTRUMBA. Minden órán van valami új, valami csodálatos és néha nem könnyű gyakorlat számunkra, amelyeket szívesen és kitartóan végzünk.

Jógaoktatónknak és az Életfa Program Csapatának köszönhetően idén másodszor, 2015. június elején újabb szabadtéri jógázásra került sor a Pálma Rendezvényház előtt, amelyre csaknem 50 lelkes jelenlegi és reméljük jövőbeni jógás vett részt. Íme néhány képkoca az eseményről:

A jóga MINDEN korosztály számára ajánlott, hiszen ellazít, erősít, harmonizál, energiával tölt fel, a testi egészséget szolgálja. És ez szó szerint így igaz, legalábbis számomra (de remélem ezzel nem vagyok egyedül), mivel az jógaórák után teljesen megújult emberként látom a világot.

Köszönöm, hogy elolvastad a cikket.

Minden jót kívánok, üdvözlettel és szeretettel:

Tárnok Ágnes
Nagy Delfin-csapat

joga1joga2joga4joga5

BOTRA FEL! INDUL A NORDIC WALKING!

Delfin csapatAz Életfa Program lehetőségeként nagy hangsúlyt fektetünk a mozgás fontosságára. Érdemes nyitni az új felé és kipróbálni új mozgásformákat is. A test és lélek egyensúlyának megteremtése a cél!
A tatai tó partján Szabó Tamás instruktorral egy intenzív bemelegítés után, felcsatolt bottokkal indultunk a nagy távunk teljesítésére! Kitűzött célunk 7 km volt!
Mosolyogva, jó hangulatban mutattuk a város lakóinak a lehetőséget, hogy csapatunkhoz csatlakozva ők is részesei lehetnek programunknak.
Mindenki a saját tempójában rótta a kilométereket, majd az erdei tornapályán megálltunk egy kis lazításra és felfrissülésre!
Kortól és nemtől függetlenül együtt volt a csapat és 7,6 km-t teljesítettünk.
Rendezvényünk életképeit fogadd szeretettel!

Hegyiné Gyöngyi
Életfa Delfinek csapata
70/7084437

DSC 0293

DSC 0294

DSC 0298